Víte, jak v zimě správně zahřívat studený motor?

Jak správně zahřívat motor
                   

Nastartovat zmrzlý motor a hned vyjet, nebo raději chvíli počkat nechat běžet na volnoběh? A co do toho ještě pustit topení, abychom odmrazili přední sklo? Ukažme si, jak je nejlepší zahřívat studený motor.

Jak správně zahřívat motor i

Všichni to známe, ráno se probudíme do studeného zimního počasí, vykonáme všechny ranní rituály, a vyjdeme vstříc vozidlu, které stálo celou noc před barákem v minusových teplotách. Když se nám podaří k auto dojít, odemknout jej a nastartovat, a přitom všem nehodit záda, nastává ono otravné ometání sněhu a škrábání skel. Mezitím běží motor na volnoběh a topení namířené na čelní sklo jede naplno. Je to běžná praxe drtivé většiny řidičů, ale je to opravdu správný způsob? Jakým nejlépe zahřívat motor, abychom mu uškodili co nejméně, a zároveň ho dostali do 100% stavu?

Doporučujeme: Kdy vás může policista zastavit a co po vás smí žádat? Nenechte se „buzerovat“

Způsobů existuje několik, každý, nechť si zvolí ten svůj. Jedno je však pro všechny společné, motory si se zimními radovánky nerozumí.

Na volnoběh jenom chvíli

Nastartovat a jít ometat auto od sněhu (nebo jenom čekat, než se zahřeje) je asi nejpohodlnější a nejčastější způsob „přípravy na jízdu“. V prochladlém voze se během chvíle rozproudí život a motor pak zvládne podávat hned po vyjetí dostačující výkony. Auto by ovšem mělo běžet na volnoběh max. několik minut (pro zahřátí motoru ale stačí i minuta až dvě, podle počasí), déle není potřeba a dokonce to autu, potažmo motoru, škodí.

i

Když vyjedete, držte otáčky nízko

Na volnoběh úzce navazuje následná jízda, která by měla být spíše klidná. Okamžité sešlápnutí pedálu na podlahu a častá změna rychlosti motoru neprospěje; držte proto otáčky mezi 1 500–2 500 za minutu. Proč? Důvodů je více, hlavně u naftových motorů.

Doporučujeme: Co dělat, když dostanete smyk? Ovládněte své auto

Olej mění svou konzistenci, nezapomínejte

Asi nejzásadnějším důvodem je olej, potažmo jeho viskozita, na což řada řidičů zapomíná. V motoru plní funkci mazání (a částečně také ochlazování), aby všechno dobře šlapalo a nedocházelo k nadměrnému opotřebení. Jenomže vystydlý olej je o něco hustší, a tak neprojde olejovým čerpadlem v potřebné míře. Výsledkem bude, že zůstanou některé části okruhu nepromazané, takže bude nějaký čas docházet k jejich nadměrnému opotřebovávání, což může v dlouhodobém měřítku dané části úplně zničit.

Teplotní dilatace změní rozměry motoru

Zní to jako nesmysl, ale i teplotní dilatace může způsobit jisté problémy, pokud budete dlouhodobě startovat se „zmrzlým motorem“. Celý pohonný systém je složen z několika částí, které se zahřívají různou rychlostí. Zahřátá součást má tendenci zvyšovat objem – kliková hřídel se tedy roztahuje, pístní čep zase zvětšuje svůj průměr. Jsou to rozdíly desetin milimetrů, ovšem i přesto můžou vznikat vůle dostatečně velké na to, aby se jednotlivé spoje lidově řečeno hádaly (například ložiska na klikové hřídeli můžou ztrácet schopnost tlumit axiální vibrace).

i

Ztuhlé komponenty potřebují trochu času

Ano, zdá se to být divné, ale při snížené teplotě jsou jednotlivé komponenty „tužší“, například řízení a poloosy nereagují tak pohotově jako je tomu při běžné provozní teplotě. Je to právě ten důvod, proč mají některé prochladlé vozy tendenci „bránit“ v otočení volantem, všechno to jde prostě tak nějak ztuha a chvíli trvá, než bude auto zase „přívětivé“.

Doporučujeme: Děr v silnicích neubývá. Jak chránit své auto a jak vymáhat náhradu, když dojde k poškození?

Olej není voda, nenechte se zmást

Některé automobily mají ukazatel teploty vody v chladiči, což některé řidiče při zahřívání motoru mate. Ve svém okolí jsem zažil hned několik takových řidičů, pro něž byla ohřátá voda jasným ukazatelem. Jenomže málokdo si uvědomí, že vodu ohřejeme daleko rychleji než olej, a že i provozní teplota oleje je rozdílná než u vody v chladiči. Podle ohřáté vody tak nelze považovat olej (nebo dokonce motor) za dostatečně zahřátý.

Je to trochu pomíchané, co? Těch faktorů je sice více, ale v praxi to znamená jednoduchý výsledek. Auto nechte běžet na volnoběh jenom zhruba minutu, u naftových motorů a ve větších mrazech klidně dvě, nejvýše tři. Následně „klidným krokem“ vyjeďte a nechte motor postupně zahřát při pomalé (neznamená to, abyste jeli 30 km/h, ale abyste hned brutálně nešlapali na plyn) jízdě.

i

Topení je lepší prvních pár kilometrů vynechat, maximálně pustit mírné foukání na přední sklo kvůli odmlžení. Okamžité puštění topení je pro motor zbytečná zátěž navíc, asi jako kdybyste vy měli hned ráno vybíhat schody s 20 kg na zádech …taky by to nešlo tak dobře. Při provozu za studena se navíc vlivem bohaté směsi zvyšuje spotřeba paliva, přitom výkon zůstává zpravidla nižší.

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články