Kolik let můžete jezdit na stejných pneumatikách? Někteří řidiči vůbec nemají tušení o jejich životnosti

Výměna pneumatik za nové je běžnou realitou zejména u lidí, kteří jezdí denně v provozu. Kromě hloubky dezénu je však důležité hlídat i ostatní věci.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Řada řidičů si často klade důležitou otázku, kdy je ten správný čas na výměnu starých pneumatik za nové. Mnoho z nich se řídí pouze hloubkou dezénu. Jakmile se pneumatiky sjedou a vzorek je pod minimální stanovenou hranicí, koupí nové. Kromě velikosti dezénu však záleží mnohdy i na jejich stáří, které dále určuje některé jejich důležité vlastnosti. Někdy se tak může stát, že budete nuceni vyměnit pneumatiky za nové i v případě, kdy ještě nebudou příliš sjeté.

Na výměnu často upozorní až pneuservis

Stejně jako všechno ostatní i pneumatiky začínají stárnout ihned po výrobě. S každou cestou se pak více a více opotřebovávají. Je tedy velmi naivní si myslet, že pneumatiky vydrží stejně jako samotný automobil. Ohledně výměny pneumatik vás většinou upozorní pneuservis, jenž při přezutí kontroluje stav a hloubku dezénu. Jejich dobrý stav je velmi důležitý z hlediska bezpečnosti, protože právě gumy jsou ta část vozidla, která je v přímém kontaktu s vozovkou za každé situace.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co způsobuje nadměrné opotřebení

K největšímu opotřebení pneumatik dochází při prudkém rozjíždění nebo brzdění. Pro jeho minimalizaci je tak dobré volit plynulou jízdu, při níž nejsou natolik zatěžovány. Drtivá většina řidičů kontroluje pouze hloubku dezénu. Na samotný stav, nebo dokonce stáří se zaměřuje pouhá hrstka poctivců. Pokud tedy guma má vzorek alespoň 1,6 mm (zimní 4 mm), většina lidí to neřeší a jezdí s klidným svědomím dále.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě hloubky dezénu je třeba hlídat i stáří

V některých případech je však důležité kromě tohoto faktoru hlídat také jejich celkový stav (drobné trhliny, poškození, rovnoměrné sjetí a podobně) a především stáří. Nejen malá hloubka dezénu, ale také stáří pneumatiky může způsobit velké problémy. Postupem času totiž pryž tvrdne a celá pneumatika tak ztrácí požadované vlastnosti. Jsou tak obecně náchylnější například k aquaplaningu a mohou také způsobovat nepříjemné hučení, které se přenáší přímo do kabiny a narušuje komfort cestujících.

Jak dlouho vydrží pneumatika

Většina výrobců doporučuje používat stejné pneumatiky maximálně po dobu 5 až 6 let. Tato doba se může lišit od celkové životnosti pneumatik, která se počítá od jejich výroby. Gumy pak mohou ležet nějakou dobu ve skladě, kde stárnou, ale nejsou v provozu. Po udaných 10 letech je už pneumatika velmi tvrdá a velmi nekomfortní. Mimo snížený komfort při jízdě je také náchylnější na aquaplaning a prodlužuje se i její brzdná dráha. Znamená to tedy, že po 10 letech od výroby by měl řidič tuto gumu nahradit novou i v případě, že není příliš sjetá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Označení pneumatik je jednoduché

Samotné označení pneumatik vyjadřuje tzv. DOT číslo. To je složeno ze čtyř čísel. První dvě číselné hodnoty udávají týden a poslední dvě vyjadřují rok výroby pneumatiky. Pokud tedy uvidíte označení DOT 2706, znamená to, že guma byla vyrobena ve 27. týdnu roku 2006. Pokud dokážete porozumět jednoduchému označení, můžete si snadno ověřit přesné stáří vašich pneumatik a hravě si zkontrolovat, kdy je ten správný čas na jejich výměnu.

Jak staré pneumatiky máte na vozidle vy?

Zdroj: MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články