Jaká jsou aktuálně nejlevnější elektroauta

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Elektromobil nevypouští žádné škodlivé emise, jezdí relativně levně a může být nabytý během několika desítek minut. Všichni známe výhody elektromobilů. Pořizovací náklady takového vozidla jsou však vyšší a jsou většinou důvodem, proč se řidiči přiklánějí k benzinovým vozům. Nabídky elektromobilů se zvyšují.

Renault Zoe je jedním z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě, zatímco Nissan Leaf může být legendou. Škoda Auto, Hyundai, Kia a Volkswagen mají také elektromobily. Několik automobilových společností se skutečně domlouvá na zastavení výroby benzinových a naftových vozů v blízké budoucnosti. Jenomže elektromobily nejsou řešením a nejsou takovou výhodou, jakou si lidé myslí.

Největšími lákadly byly ekologičnost a nižší náklady

Elektromobily jsou prezentovány jako ekologičtější volba k běžným automobilům. Při samostatné jízdě vydávají nulové emise. Otázkou samozřejmě zůstává, jak moc může být ekologická výroba baterií, ale výrobci se v tomto ohledu skutečně snaží jít s dobou a využívat obnovitelné zdroje. Zákazníci se rozhodují pro elektromobil ne proto, že má být ekologický a módní, ale navíc kvůli jeho úspornosti. Je pravda, že s elektromobilem zaplatíte za kilometr méně než se spalovacím automobilem, ale záleží na tom, zda nabíjíte primárně na stanicích nebo v domácnosti.

Nabíjení na domácích stanicích bude dražší než nabíjení na otevřených stanicích. Pro poslední zmíněné je riziková jejich nedostupnost. Navzdory tomu, že se soustavně usiluje o výstavbu nových a je to o něco lepší než u vodíkových vozů, stále to není ono a může to v některých případech způsobit problémy. Zvažte tedy, kde budete pravidelně nabíjet a zda jste na to připraveni. Skutečností stále zůstává, že úspora nebude dostatečně velká, aby vytvořila náhradu za vysoké pořizovací náklady. Zkrátka nebudete jezdit zadarmo. I z tohoto důvodu jsou elektromobily pro většinu Čechů zbytečností a nevidí příliš důvodů, proč si pořizovat půjčku na auto a do nich investovat.

Lepší baterie = vyšší cena

Před nákupem si položte otázku, jak daleko potřebujete jezdit? Elektromobily jsou známé tím, že mají menší dosah než benzínové a naftové vozy. I když v dnešní době nejsou tak hrozné, stále zaostávají. Celkové dojezdy závisí na tom, jak moc chcete investovat. Takže je normální pro auta kolem jednoho milionu, že ujedete max. 400 km. Takže v případě, že se chystáte na delší cestování, už to není tak hrozné.

Ať tak či onak, stále musíte řešit dostupnost dobíjecích stanic. Levnější elektromobily mají mnohem menší dojezdovou vzdálenost, což je pro dojíždění do města v pořádku. Avšak v případě, že byste potřebovali vyrazit na výlet do hor se svou drahou polovičkou, obvykle je to něco, co by vám mohlo trochu zkomplikovat plány – ale zde se dá využít služba Auto na půl, kdy si půjčíte od půjčovny aut auto. Pokud vás to zaujalo, zde se můžete podívat na recenzi služby Auto na půl! V případě, že od elektromobilu očekáváte nejlepší možný dojezd, připravte si velký obnos peněz.

Nejlevnější elektromobil na Českém trhu

Dacia Spring – od 465 000 Kč

Nejlevnějším elektromobilem na Českém trhu je Dacia Spring Electric. Rumunský model, který vychází z čínského Renaultu City K-ZE, se vyrábí v Číně a lze ho pořídit za méně než půl milionu korun. Buď, jak buď, skromný výkon 33 kW, deklarovaný dojezd 230 km (ale ve skutečnosti je to méně) a obecně menší rozměry jsou daní za rozumnou elektromobilitu. Do města se hodí, ale mimo něj už tolik ne. Dacia nabízí na Českém trhu dva stupně výbavy, ale jakž takž se ten základní vejde pod půl milionu. A o něco lépe vybavený model stojí něco přes půl milionu. Nicméně právě on disponuje příplatkové 30kW rychlonabíjení, základní typ obsahuje pouze 6,6kW přípojku pro střídavý proud. Stejnosměrná přípojka skutečně není dostupná za příplatek.

Nevýhody elektromobilů

Díky tomu, že mají velmi omezenou možnost dojezdu a je těžké najít volné místo na nabíjení, je potřeba si dobře promýšlet, kdy a kde nabít své auto. Navíc dobíjecí stanice nejsou řešením stejně jako elektromobily. Kdyby každý na planetě měl elektromobil, nikdy bychom nebyli schopni pokrýt potřebné energie. Nikdo si neuvědomuje, že výroba baterií a aut je pro životní prostředí velmi nebezpečné. Dále je známo, že během silných mrazů dochází k výraznému poškození baterií a některé elektromobily zimu ani nepřežijí. Například Tesla nám ukázala, že na dálku se dá elektromobil zablokovat nebo jinak ovlivnit. A jako každé auto, potřebujete mít vhodné pneumatiky. Na rankiko.cz se můžete podívat na srovnání zimních pneumatik.

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Marek Motyčák

Zobrazit další články