Nové motory jsou vybaveny těmi nejlepšími díly, které však mohou mít kromě výhod i nevýhody. Ty se projevují například nižší životností nebo nadměrnou spotřebou oleje.
Dnešní automobilové motory musí splňovat řadu přísných předpisů. Evropská unie udává jejich výrobcům normy škodlivých spalin, které musí každý jejich produkt splňovat. Aby byly motory účinnější a výkonnější, jsou vybaveny turbodmychadly, přímým vstřikováním, filtry pevných částic nebo třeba deaktivací některých válců v případě nízkého zatížení. Všechna tato dodatečná technologie však přináší kromě výhod také své nevýhody.
Moderní agregáty přináší kromě výhod i nevýhody
Všechny tyto moderní díly totiž dodávají motoru větší složitost, která sice zvyšuje jejich účinnost, ale za cenu nižší životnosti a v některých případech rovněž zvýšené spotřeby motorového oleje. První zmíněnou nevýhodu způsobuje také mimo jiné i samotná výroba a použité materiály. Výrobci totiž chtějí docílit nižší hmotnosti, a tak musí volit lehčí suroviny. Často také ztenčují stěny jednotlivých částí. Ty se následně vlivem běžného provozu rychleji opotřebují.
Olej je nezbytný pro správnou funkci motoru
Olej je provozní látka, které je potřebná pro každý motor. Zajišťuje totiž dostatečné mazání, chlazení, ale taktéž odvádění nečistot mimo pohonnou jednotku. Z toho důvodu je tedy velmi důležitá jeho pravidelná výměna. Aby se tato látka nedostala do spalovacího prostoru (kde by shořela a tím pádem se dostávala výfukovým systémem mimo automobil), jsou na pístu umístěny kroužky. Ty slouží k utěsnění válce a stírání oleje z jeho stěn.
Problémům se nevyhnuli ani světoznámí výrobci
Co se týče spotřeby oleje, nejproblematičtější je motor od Německé značky BMW s názvem N63. Tato pohonná jednotka o objemu 4,4 litru je montována téměř ve třetině všech modelů X5, které byly vyrobeny od roku 2008. Majitelé těchto vozidel se podělili se svou špatnou zkušeností, kdy automobil po zhruba 10 letech začne ve velkém nadměrně spotřebovávat olej. Podle řidičů se jednalo až o nějaké 2 litry na každých 10 000 km, což je opravdu hodně.
Audi má také své problémy
Co se týče automobilky Audi, největší problém s nadměrnou spotřebou oleje má zejména motor s označením TFSI VW EA837, který má objem 3,0 litru. Největší nevýhodou se ukázal fakt, že se tyto pohonné jednotky montovaly do téměř všech hlavních modelů od A4 až po Q7. Jedná se tedy o velké procento všech vozidel této německé automobilky, pro kterou tento fakt představuje velké komplikace.
Potíže zaznamenaly i jiné značky
Do kategorie problémových motorů podle zvýšené spotřeby oleje se dostaly také značky jako Subaru, u níž komplikace představují zejména motory o objemu 2,0 a 2,5 litru. Podobné potíže zaznamenali také řidiči automobilů značky Volvo, konkrétně u šestiválcového agregátu o objemu 3,0 a 3,2 litru. Poslední zmiňovaný výrobce, který má velké potíže s tím, že jeho motory žerou olej, je Volkswagen, kde se problém týká pohonných jednotek 1,4 TSI.
Nadměrná spotřeba oleje
V případě, že motor vašeho automobilu nadměrně spotřebovává olej, jedná se o docela zásadní problém. Kromě zvýšených financí na časté dolévání této provozní látky totiž dochází k většímu opotřebovávání válců a pístů. Pokud navíc uniká právě do spalovacího prostoru, může se projevit intenzivnějším a do modra zbarveným kouřem z výfuku, což nemusí být zrovna příjemné. Ztrácí se i vám olej z motoru vašeho vozu?