Jaký význam má v automobilu turbodmychadlo a jak vlastně pracuje?

Většina moderních vozů je vybavena turbodmychadlem, které pracuje na jednoduchém principu s vysokou účinností.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Turbodmychadlo je běžnou součástí jak benzínových, tak naftových motorů. Dříve se používalo pouze u sportovních automobilů, aby se dosáhlo co nejvyššího výkonu. Postupem času se však tato vychytávka stala součástí většiny motorů, a to od postupného montování nejprve na naftové motory až po běžné vybavení benzínových pohonných jednotek.

Účel turbodmychadla

Turbodmychadlo slouží k přeplňování moderních agregátů a je poháněno turbínou, která využívá tepelnou energii výfukových plynů. Ve své podstatě zvyšuje tlak vzduchu vstupujícího do motoru. Tím zvyšuje výkon a točivý moment, jenž motor produkuje. Zjednodušeně tedy do spalovacího prostoru tlačí větší množství ohřátého vzduchu a v kombinaci se vstřikováním stejného množství paliva umožňuje efektivnější spalování.

iZdroj fotografie: Pixabay

Složení turbodmychadla

Turbodmychadlo tvoří skříň, v níž jsou dva rotory umístěné na jedné hřídeli. První rotor je roztáčen výfukovými plyny a druhý přivádí vzduch do motoru. Ke spálení jednoho litru paliva je ve skutečnosti potřeba 14 kilogramů kyslíku. Obecně platí, že čím více kyslíku se spaluje s benzínem nebo naftou, tím méně škodlivých látek je následně vypouštěno do ovzduší.

Jak je to s údržbou turbodmychadla?

Jak už to tak bývá, žádná součást nevydrží věčně. Existují však způsoby, jak prodloužit jeho životnost na maximum. To nejdůležitější, co můžeme pro turbo udělat, je pravidelná výměna filtrů a motorového oleje.

iZdroj fotografie: Pixabay

Taky byste měli pamatovat na to, že není dobré zhasínat motor ještě za jízdy nebo když už zastavujete. Motor byste měli zhasnout, až jakmile jsou otáčky na hodnotách volnoběhu. Jinak se turbodmychadlo pořád točí vyšší rychlostí a může běžet na sucho kvůli nedostatku oleje.

Turbodmychadlo s variabilní geometrií

Díky tomuto vylepšení je možné měnit náklon lopatek turbodmychadla v závislosti na zatížení motoru. Optimální poměr stran lopatek se liší podle počtu otáček. Nastavitelná geometrie lopatek turba zajišťuje ideální poměr stran lopatek a tím i tlak plnění, čímž využívá celý systém turbodmychadla ještě účinněji. Tato varianta se používá nejčastěji u vznětových motorů, protože mají nižší teplotu výfukových plynů, díky čemuž je zde menší riziko poruchy.

Použití více turbodmychadel

V některých automobilech se používají místo jednoho turba rovnou dvě, a to o něco menší. Jejich výhodou je, že jsou lepší pro setrvačnost a roztáčení. Bi-Turbo (dvě shodná malá turbodmychadla) jsou využívána nejčastěji u větších objemů motoru, kde má každá skupina válců své turbo.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pro celý systém jsou výhodnější dvě samostatné jednotky než jedna velká, do které se ženou spaliny dlouhým výfukovým potrubím. Přestože spolu jednotlivá turbodmychadla přímo nespolupracují, kromě regulace odpadních svodů nejsou nutné žádné další doplňující součásti.

Co znamená turboefekt či turbodíra?

Toto označení znamená okamžik mezi sešlápnutím plynového pedálu a zátahem motoru, který zapříčiní turbodmychadlo. Způsobuje ho doba, kterou potřebují plyny ve výfukovém systému proto, aby dosáhly vyššího průtoku a dodaly potřebnou energii turbíně. Turbodíra je nechvalně proslulý efekt, kterým trpí pouze spalovací motory přeplňované turbodmychadlem, a to v přechodu z nízkých do vysokých otáček. Tento problém se netýká mechanicky poháněného kompresoru.

Zdroj: CarMechanics

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články