Co znamenají běžné zkratky ABS, ESP, AWD, ASR a další? Stručně, ale jasně vysvětleno. Jejich znalost se vyplatí

Ve světě automobilů je v dnešní době používána celá řada různých zkratek. Ty nejzákladnější by však měl znát každý řidič, aby věděl, o čem je případně řeč.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Ať už se dostaneme do jakéhokoliv oboru, nalezneme v něm různé zkratky. Co se však týče automobilového průmyslu, některé z nich by měl pro dobrý pocit ovládat téměř každý řidič. Jedná se o některé označení, se kterými se můžete běžně setkat v provozu, nebo třeba při prohlídce automobilu v servisu. Se základními vědomostmi tak nejen vyniknete, ale především si nebudete před ostatními připadat hloupě a neznale.

ABS – Anti-lock Brake System

Se zkratkou ABS se může setkat téměř každý řidič. Většina automobilů je totiž vybavena systémem proti zablokování kol při prudkém zabrzdění. Právě ten je označován jako ABS. Jeho účelem je zachovat vozidlo řiditelným i při nouzovém a především prudkém brzdění. Systém ABS je velmi užitečný a řadí se mezi aktivní bezpečnostní prvky všech modernějších vozidel. V praxi funguje ABS tak, že kolo zcela nezabrzdí, ale brzdí v malých intervalech. Tím se zajistí řiditelnost a zabrání zběsilé jízdě ve smyku bez možnosti jakéhokoliv ovládání.

iZdroj fotografie: Depositphotos

ESP – Electronic Stability Program

Zkratka ESP bývá v některých případech nahrazována také označením VDC, VSC, ESC nebo DSC. Jedná se o systém, který mají ve své výbavě především modernější vozidla, proto se s ním nemusí setkat každý řidič. Jeho označení vychází podle konkrétního výrobce a jeho úkolem je zvýšit stabilitu vozidla v krajních situacích. Jeho účinnost se projevuje například při prudkém průjezdu zatáčkou nebo na kluzkém povrchu. Důležité je také zmínit, že systém snižuje nebezpečí smyku a funguje nezávisle na rychlosti vozidla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

ASR – Anti-Slip Regulation

Poměrně hodně známá je zkratka ASR. Mnoho řidičů ji najde na některém z tlačítek uvnitř svého automobilu, ale neví přesně, co tento nápis znamená. Ve skutečnosti se jedná o systém, který zabraňuje protáčení hnacích kol během akcelerace. Systém se zapíná spolu se spuštěním motoru a je závislý na činnosti ABS. Pomocí jejich snímačů totiž kontroluje otáčky hnacích kol a podle potřeby je také upravuje. Důležité je zmínit, že pokud se vyskytne chyba u ABS systému, automaticky se přeruší činnost ASR.

iZdroj fotografie: Seat

HSA – Hill Start Assist

Systém HSA je opravdovým pomocníkem nejen pro začátečníky, ale zvyšuje pohodlí i těch nejzkušenějších řidičů. Jedná se o vychytávku, která umožní rozjezd do kopce bez sebemenšího couvnutí. Automobil je tak po určitou dobu jakoby zabrzděn pro jízdu vzad, ale dopředu se dá pohodlně rozjet. V praxi funguje HSA tak, že podrží tlak v brzdách, aby se řidič pohodlně rozjel. K uvolnění dojde po krátké době, většinou to bývá kolem 3 vteřin. Řidič tak má čas a nehrozí, že by naboural auto za sebou.

iZdroj fotografie: Suzuki

HDC –  Hill Descent Control

Jedná se o bezpečnostní systém, který se dříve objevoval pouze u terénních vozidel. Nyní se však instaluje i do některých obyčejných automobilů, aby usnadňoval jízdu v prudkém svahu nebo podobném terénu. Systém byl navržen zejména proto, aby eliminoval lidské chyby, především ty začátečnické. Pokud totiž řidič neví, jak správně sjet prudký kopec nebo strmý svaz, může se jednoduše dostat do problému. HDC tak pomáhá včas a správně brzdit, aby nedošlo například ke smyku a následné kolizi.

iZdroj fotografie: Land Rover

BAS – Braking Assistance System

Systém BAS patří mezi aktivní prvky bezpečnosti. Někdy ho můžete najít také pod označením EBA, které se ojediněle používá. Jak už napovídá název, jedná se o určitého asistenta brzdění. Různé průzkumy totiž ukázaly, že člověk není schopen v krizové situaci brzdit úplně na maximum. Systém funguje v principu tak, že vyvíjí co možná nejvyšší tlak v brzdové soustavě i ve chvíli, kdy řidič povolí na brzdovém pedálu. V krizových situacích se tak snižuje brzdná dráha, což je životně důležitý faktor při nehodách.

iZdroj fotografie: Ford

ACC – Adaptive Cruise Control

Systémem ACC jsou vybaveny ty nejmodernější auta, u kterých je zajištěn maximální komfort při jízdě. Ve skutečnosti se jedná o adaptivní tempomat, který sleduje okolní dění před vozidlem a zároveň je schopen na něj reagovat. Jeho funkce je v praxi velmi jednoduchá. Sleduje vzdálenosti vozidel před automobilem a reaguje na ně prostřednictvím snížení nebo zvýšení rychlosti. K tomu využívá buď optickou kameru, auto radar nebo laserový senzor. Pozor při jízdě ve špatném počasí, ACC nemusí dobře pracovat a reagovat na situaci.

iZdroj fotografie: Audi

AWD – All Wheel Drive

Tato zkratka označuje pohon všech kol a může mít i jiné označení, jako například 4WD, 4×4 a podobně. Vše závisí na značce automobilu. Například Audi využívá označení quattro, BMW xDrive, Mercedes pak 4Matic a Volkswagen 4Motion. S některou z těchto zkratek jste se už určitě někdy setkali, a teď už konečně víte, co doopravdy znamená. Pohon všech kol může být zajištěn neustále, nebo se dá připojit a odpojit automaticky a ručně.

iZdroj fotografie: Honda

Jaké další běžně používané zkratky u automobilů ještě znáte?

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články