Spalovací motory mají budoucnost a my si to myslíme také. Konsorcium japonských automobilek „posílené“ o Yamahu/Kawasaki chce postavit nejlepší motor všech dob.
Tak konečně. Po letech nelítostných konkurečních bojů o každý japonský jen a o každou porci suši si inženýři z Toyoty, Subaru a Mazdy sedli kolem jednoho stolu. A nalili sobě saké a domluvili se, že dají hlavy dohromady. A postaví opravdu dokonalý spalovací motor, aby tím trochu zacpali ústa všem těm elektrofanatikům. A jak řekli, tak udělali. Tedy, ten zmíněný stůl byl spíše CAD systém v počítačích a to saké byl spíš čaj, ale i tak je to pokrok.
K automobilovým značkám i výrobci motocyklů
Ke zmíněným třem mohykánům se přidali ještě motocykloví výrobci Kawasaki a Yamaha. Speciálně posledně jmenovaná firma má s motory pro automobilky bohaté zkušenosti, malou a „točivou“ 1.25 Zetec ve třetí generaci Fiesty počínaje a působivým osmiválcem 4.4 ve Volvu S80 a XC90 konče. Navíc s přesahem do hudebních nástrojů. Ostatně ve znaku má tři zkřížené ladičky, to hovoří samo o sobě. Všichni se shodli na jednom: konec spalovacích motorů je nesmysl.
To asi není nic překvapivého s ohledem na to, že všichni uvedení mají na produkci vozidel se spalovacími motory postavenu globální existenci. Byť Toyota je už dob prvního Priusu „hybridní“ a tyká si tedy i s elektromotory, jejím hlavním oborem je stále motor, ve kterém probíhají jednotlivé fáze spalovacího procesu. A je jedno, jestli je palivem benzín, nebo vodík. Navíc argumentace pro zachování spalovacích motorů není jen technická, ale i sociální.
Sociální rovina ukončení výroby spalovacích motorů
Pojďme se na ní podívat blíže. Jak řekl šéf Toyota Motor Corporation, Akio Toeda, při zastavení výroby spalovacích motorů a na ně navazující výrobě automobilů přijdou o práci miliony lidí. V celosvětovém měřítku pak půjde ještě o výrazně větší čísla. Což v nynější době, zmítané (už snad) odchozivším Covidem a doufejme co nejdřív ukončenou válkou na Ukrajině není nic, o co by svět asi stál. Klid a stabilita je to, co potřebujeme ze všeho nejvíc. Nikoli sociální nepokoje.
Když k tomu přípočítáme vysoké ceny nových elektromobilů, které jsou bez dotací pro mnoho motoristů nedostupné (a dotace navíc samozřejmě nejsou „dárek“, zaplatíme je ve finále všichni, každý svým dílem) jeví se tak mohutně protlačovaná cesta elektromobility jako ještě více nesmyslná. Pokud to tedy ještě vůbec jde. A nic na tom nezmění ani Elon Musk, ani Evropská unie, ani nadšení některých elektrofanatiků. Se změnou technologií a cen se možná karta otočí, zatím to tak ale opravdu nevypadá.