Spalovací motor je úzká část automobilu, která ale ovlivňuje celou konstrukci. K funkci spalovacího motoru je nutné skladovat palivo v „nenabouratelné“ a ohněm neohrožené nádrži. Díky tomu je uložena u zadní nápravy. K hoření paliva je potřeba kyslík, který přichází do motoru sáním. Spalování produkuje odpadní teplo a zplodiny. Spaliny jsou odváděny výfukem za vozidla a odpadní teplo se využívá k vytápění. Zbytek tepla je odvedený chladičem do okolního vzduchu.
Jednoduše řečeno oproti elektromobilu má spalovák navíc:
- Vzduchové sání
- Palivovou nádrž
- Blok motoru
- Výfukové potrubí
- Chladící soustavu
- Malý akumulátor
Co je to elektromobil?
Uchovaná energii v baterii je chemickou cestou přeměněná na stejnosměrný elektrický proud. Principiálně se nejedná o složitý systém než ten, který se skrývá v aku vrtačce, takže si je tento systém možné představit jako robustní elektroniku a akumulátor do aku vrtačky. Jak jsme si vysvětlili na analogii baterie do vrtačky, tak elektrický proud je prohnán skrze výkonovou elektroniku, která vytváří stabilní napětí / proud potřebný k pohonu motoru. Elektromotor na základě elektromagnetických polí vytvoří rotaci hřídele, která je buď převodovkou a nebo na přímo spojena s koly vozidla. Dále je v automobilu soustava pro nabíjení a chlazení baterií. Motor sám o sobě nevytváří odpadní teplo a baterie pouze za určitých podmínek. Díky tomu je nutné zajistit topení a klimatizaci. Ve většině případů se jedná o tepelné čerpadlo. Posledním často opomíjeným je softwarová složitost. Elektromobil vyžaduje poměrně značné elektronické řízení a software je značně složitý.
Jednoduše elektromobil má oproti spalováku navíc:
- Akumulátorový pack
- Elektromotor
- Topení a chlazení tepelným čerpadlem
- Robustní elektroniku zajišťující ovládání baterie
- Výkonovou elektroniku a nabíjení
- Složitý software
V jednoduchosti řečeno spalovací motor je stará škola se všemi nevýhodami a výhodami. Elektromobil je nová škola se všemi výhodami a nevýhodami. Nejedná se o revoluci ale o evoluci. Vzhledem k absenci olejů a opotřebitelných rotačních částí je často elektromobil synonymem spolehlivost. Správně řečeno bez lží a polopravd se jedná o pokrokový systém, která má větší technickou vyspělost a tím danou nižší poruchovost. Nejedná se o bezúdržbový systém, ale o systém, který zaručuje násobnou dobu bez oprav.
Důležité je také zmínit, že elektromobily se ve svém zbytku skládají úplně ze stejných komponent jako automobily spalovací. Ať už se jedná o alu kola, pneumatiky nebo třeba čepy. Velkou výhodu tato situace představuje pro výrobce doplňků jako je například tažné zařízení, sportovní podvozek a nebo koberečky.
Bez příkras je elektromobil cestou k úspoře na motorové údržbě a opravách motorových částí. V žádném případě se nejedná o revoluční automobil, který nabízí bezúdržbový chod jako celek. Zbytek automobilu je úplně stejný.