Názory, jak vozidlo správně zajistit, jsou různé. Zatímco někteří používají ruční brzdu, jiní zařadí kvalt a jdou. Používat se dá obojí, ale ve správných situacích.
Kvůli špatnému zajištění se dříve či později stane neštěstí. Vůz se buď jednoho dne „sám rozjede“, nebo dojde k poškození převodovky (případně dalších dílů). Spousta řidičů spoléhá na ruční brzdu – ta ale funguje pouze v případě, že je v bezvadném stavu. U 25 let starého auta s původním lankem prostě nelze očekávat, že se auto po zatažení brzdy nehne ani o centimetr.
Viděl jsem řidiče, kteří auto zajišťovali špalky nebo cihlami, které vozily neustále v kufru …řešení to je, ale ne moc efektivní. Nabízí se zařazení rychlostního stupně, ten přeci auto udrží – ale jaký použít? Pokud odstavujete auto v prudším kopci, tak raději žádný, nebo ho využívat v kombinaci s ruční/parkovací brzdou, vždyť od toho taky v autě je. Při stání ale vždy zařazujte nízký stupeň, tedy jedničku nebo zpátečku, protože mají největší odpor proti pohybu.
Zejména v zimě u zatažené ruční brzdy hrozí, že přimrzne obložení na kotouče nebo bubny, a to je potom horší. Je proto lepší v mrazivém počasí parkovat na rovině, a „brzdit“ zařazením rychlosti, tlak vyvíjený na převodovku by měl být minimální. Pokud už „ručka“ nefunguje tak dobře, nechte auto po zastavení tzv. zhoupnout, a teprve poté zařaďte rychlost (ta má sloužit jako pojistka, nikoliv jako „hlavní brzda“!).
Může vás zajímat: Špatný odstín zelené karty může znamenat velké problémy, zejména v zahraničí
U některých motorů může navíc dojít k přeskočení řetězu, když povolí hydraulický napínák. Když není ruční brzda v nejlepší kondici a stojíte s autem v kopci, je vhodné stočit kola proti patníku, o který můžete vůz částečně zabrzdit. A pokud by se náhodou rozjel, alespoň nedojede moc daleko.
De facto stejný postup je i u vozidel s automatickou převodovku, kdy je potřeba aktivovat ruční brzdu, a poté zařadit parkovací polohu převodovky. Pokud byste nechali auto stát pouze na blokovacím mechanismu skříně a došlo k jeho zhoupnutí, můžete si zadělat na problémy. Parkovací poloha převodovky NEslouží k zajištění vozu proti pohybu, takže VŽDY použijte i ruční brzdu.