Je opravdu systém start-stop tak dokonalý, jak si někteří myslí? Autu může ve skutečnosti hodně uškodit

Systém start-stop má kromě své výhody, že šetří palivo a emise, i různé nevýhody, které vám prodejci aut jen tak neřeknou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Systém start-stop v automobilech je nepochybně revolucí, pokud jde o snižování spotřeby paliva a škodlivých emisí. Nikdy však dobrovolně nezveřejňuje odpověď na otázku, jak tento systém neustálého zhasínání a startování motoru ovlivňuje jeho samotný stav. Ve skutečnosti tento systém nemá dobrý vliv ani na motor, ani na baterii vozu, která se rychleji kazí.

Jak funguje a k čemu je dobrý start-stop

Celý systém je založen na skutečnosti, že řídicí počítač zastaví motor při každém zastavení. Jedná se o situace, kdy jste například v dopravní zácpě, nebo čekáte na zelenou u semaforu. Odborníci tvrdí, že to řidičům ušetří 5 až 15 procent paliva v závislosti na tom, kde jedou. Na druhou stranu má systém start-stop i řadu nevýhod. Ve skutečnosti výrobci automobilů udávají pouze výhody tohoto systému, aby zvyšovali prodej vozů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jaký má vliv na ostatní části automobilu?

Nejznámější součástí v automobilu, na kterou má start-stop systém negativní vliv, je turbodmychadlo. To pracuje ve velmi vysokých rychlostech, produkuje velké množství tepla a musí být neustále mazáno. Proto když dochází k neustálému zhasínání a startování motoru, není úplně správně zajištěna tato funkce, což může mít za následek například poškození kovového pouzdra.

Trpí především turbodmychadlo

Že je tento systém pro turbodmychadlo noční můrou, naznačuje také to, že jeho rotor neustále zpomaluje. V určitých momentech může dokonce běžet na sucho bez mazání, což snadno poškodí ložiska. Obecně platí, že po nastartování motoru je ta úvodní chvíle, než se všechno začne spolehlivě mazat, kritická.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mazací systém totiž ještě není plně funkční a kovové části o sebe třou bez ochranné vrstvy oleje. Právě u systému start-stop k tomu může docházet mnohem častěji než u běžných automobilů.

Zdroj: CarMechanics

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články