Mnoho výrobců uvádí určitou životnost oleje v převodovce, ale praxe ukazuje, že převodovky, u nichž se olej nevyměňuje, vydrží kratší kilometrový nájezd. To platí především pro choulostivé automaty.
Otázka by tedy neměla znít: “měli byste v převodovce měnit olej?” ale “jak byste měli měnit olej v převodovce?”
Stojí za to začít tím, že obecnou chybou, která se často objevuje v mnoha publikacích, je to, že poprvé je možné vyměnit olej v převodovce po cca. 100 tisíc km, a pak častěji. Je to přesně naopak – měl by být vyměněný po 5–10 tis. km.
Převodovka, stejně jako motor a další mechanismy, prochází tzv. procesem mapování, kdy se mechanismy „sladí“ navzájem. To také znamená, že kovové spolupracující prvky se neúměrně rychle opotřebují následnými změnami. Proto je olej v převodovce nového automobilu po prvních 10 000 km často znečištěn více než po jeho výměně a najetí dalších 100 tisíc. km. Zároveň byste neměli zaměňovat takzvané znečištění a degradaci oleje.
Manuální převodovky
U manuální převodovky plní olej přesně stejné funkce jako olej v motoru, tj. hlavně mazání, ale také chlazení nebo pohlcování nečistot. Protože nefunguje ve zvláště obtížných podmínkách – s výjimkou sportovních a terénních automobilů – může vydržet dlouho. Nemá smysl ho vyměňovat častěji než každých 60–100 tisíc. km.
Výjimkou jsou velká zatížení a máhaná než v běžném osobním automobilu. Pokud se používá pro sportovní jízdu, stojí za to měnit olej každých 40 000. km.
Přesně to samé platí pro auto, kterým často táhnete přívěs. Převodovka je poté provozována při vyšší teplotě, takže dochází k degradaci oleje. Nejobtížnější podmínky platí pro terénní vozidla, ale ty, které se skutečně používají pro jízdu v terénu. Někdy je převodovka zaplavena vodou, což by mělo vést výměně oleje. Takže pokud ne každých 40 000 km, olej v převodovce by měl být vyměněn v podstatě pokaždé po hlubokém brodění.
Samočinná převodovka
Automatická převodovka využívá hydraulické oleje a jejich další funkcí je vytvářet tlak potřebný pro provoz takovéto převodovky. Kromě toho má olej zejména u automatických převodovek funkci chlazení. Proto je jeho výměna důležitá a má největší dopad na trvanlivost mechanismů.
Hydraulický olej v automatu by měl být měněn každých 40-60 tisíc. km v závislosti na provozních podmínkách. V případě obtížných podmínek – popsaných výše – byste se měli držet této dolní meze a dokonce zkrátit interval výměny oleje na cca. 30 tisíc km. To se zvláště doporučuje při používání automobilu k tažení nebo dynamické jízdě. Pokud je však automatická převodovka při jízdě v terénu zaplavena vodou, je třeba co nejdříve vyměnit olej, protože voda rychle poškodí celou převodovku.
Výměna oleje v převodovce – statická, nebo dynamická?
Existují dva typy tohoto postupu – statická a dynamická výměna oleje.
Statická metoda spočívá v odšroubování vypouštěcí zátky nebo olejové vany, vylití starého oleje a naplnění převodovky novým olejem přes plnicí zátku. Hlavní výhodou takové výměny jsou nízké náklady, zatímco nevýhoda – neschopnost dostat veškerý olej z většiny ústrojí a také v některých případech nutnost vypřevodovkách lze tímto způsobem vyměnit pouze polovinu objemu.
Dynamická metoda je založena na použití přístroje, jehož konec zasunutý do převodovky vysává olej. Největší výhodou této metody je odčerpní většího množství starého oleje, menší nevýhodou jsou mírně vyšší náklady na výměnu.
Jaký olej patří do převodovek?
Ve skutečnosti na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď, protože konstrukce převodovky – manuální i automatická – se u každého typu mírně liší a vyžaduje použití příslušných složek, nebo je naopak zakazuje.
Například některé součásti převodovky mohou korodovat při kontaktu se složkou, která je nezbytná v jiném typu převodovky. Je zajímavé, že některé manuální převodovky používají motorový olej. Proto vždy před rozhodnutím o výměně oleje v převodovce zkontrolujte návod k obsluze nebo se obraťte na autorizované servisní středisko.