Sešlapávat při startování spojku, nebo je to zbytečné? Názory se liší nejenom mezi řidiči, jednoznačnou odpověď nemají ani samotní výrobci aut.
Sešlápnutá spojka při startování ale výrazně ulehčí autu. V jedné nezávislé anketě vyšlo, že 80 % řidičů startuje auto s vyšlápnutou spojkou, ale většina z nich nedokáže říct, proč. Nejjednodušší je podívat se do manuálu k vozidlu, kde výrobce přímo píše, jestli spojku sešlapávat jenom ne. Většina z nich doporučuje startovat osobní automobily s manuálním řazením se sešlápnutým spojkovým pedálem (to platí pro benzínové i naftové motory).
Třeba koncern VW doporučuje sešlápnout spojku u všech svých aut, Hyundai to zase nedoporučuje u žádného z benzínových. Přitom u starších modelů Hyundai byla pojistka, která start bez vyšlápnutého spojkového pedálu neumožnila. Tato pojistka je zcela běžná i u mnoha nových automobilů, zejména japonské a korejské provenience.
Odpověď je jednoduchá: „Není to nutné, auto nijak startem bez spojky nepoškodíte. Ale výrazně to zvyšuje životnost startéru, motoru, baterie, i dalších komponent vozu, a v neposlední řadě i bezpečnost provozu.“ Pokud třeba při parkování zařadíte rychlost nebo zpátečku, je sešlápnutá spojka při startování jistotou, že auto „necukne“.
Proč je lepší startovat s vyšlápnutou spojkou?
Důvodů, proč při startování sešlapávat spojkový pedál, je hned několik. Pouze řidiči aut s automatickou převodovkou tohle dilema řešit nemusí.
Šetříte baterii, méně zatěžujete startér
Pedál spojky výrazně zvyšuje nebo snižuje spotřebu energie v autě. Stisknutím pedálu spojky při spuštění motoru se snižuje opotřebení baterie, dojde totiž k přerušení přenosu síly mezi motorem a převodovkou. Startér tak otáčí skutečně jen motorem, není tolik zatěžován, a má snazší práci. Tedy nepotřebuje k dosažení požadovaného účinku tolik energie z baterie.
Pokud jste někdy zkoušeli startovat s baterií v ne úplně dobré kondici, rozdíl jste mohli cítit na vlastní kůži. Stará auta, zejména v zimním období, dokonce někdy bez vyšlápnuté spojky ani nenastartovala, protože baterie nedokázala dodat do systému dostatek energie.
Ulevíte motoru a snížíte jeho opotřebení
Sešlápnutím spojky se přestane převádět síla motoru na všechny součástky za setrvačníkem, tedy nejen na předlohovou hřídel, ale samozřejmě i na hřídel hnací, a také na všechna ozubená kola a synchronizační spojky na hřídeli hnané. Motor pak není ve „studeném stavu“ vystaven takovému tahu, jaký by na něj byl vyvíjen se zařazeným neutrálem. Při rozběhu se není tolik zatěžován, vyšší otáčky navíc startéru umožní jeho snazší start.
Zvýšíte tím bezpečnost (svoji i ostatních)
Vyšlápnutím spojky zamezíte případnému „poskočení“ vozidla při nastartování, jež nastane v případě, že zapomenete vyřadit. Zejména na přeplněných sídlištích to může být účinná ochrana před revizí kufru vozidla stojícího před vámi.
Startování s vyšlápnutou spojkou má více přínosů než rizik. Často zmiňované vyšší opotřebení axiálních ložisek je zanedbatelné – vyváží ho ostatní součástky, jejichž životnost se naopak zvýší.Také výrobci aut doporučují zmáčknout spojku u absolutní většiny modelů aut, včetně těch s dvouhmotnostním setrvačníkem, u nichž tento postup na mnoha internetových fórech není doporučován.