Budoucnost Škody je plně elektrická, o tom již není nejmenších pochyb. A protože rok 2030 a změna emisních limitů se blíží, nechce koncern VW nic ponechat náhodě.
Že je aktuální generace oblíbeného českého kompaktu současně poslední v klasické, „spalovací“ podobě je více než zřejmé. V Evropě bude totiž od roku 2035 velmi obtížné koupit nový automobil se spalovacím motorem. Mateřský koncern VW je pak v přechodu k elektromobilitě možná aktivnější, než většina z nás čekala. A s německou pečlivostí a důsledností chce zřejmě přechod k vozů s akumulátory a elektromotory stihnout výrazně dřív, než je Bruselem nadiktované mezní datum 1.1.2035.
Změny a požadavky se projeví už od roku 2030
Kromě roku 2035 (a požadavku na nulové emise CO2 u nově vyrobených automobilů, což se rovná zákazu prodeje aut se spalovacími motory) je totiž zajímavý ještě jiný údaj. A sice požadavek na snížení emisí na 55% oproti roku 2021 u osobních automobilů, respektive na 50% u dodávek do roku 2030. To je zpřísnění původních pravidel, která stanovila směrnice EU 2019/631. Neboli snížení výfukových emisí CO2 do roku 2030 o 37,5 procenta pro osobní vozidla a o 30% pro dodávky.
Z toho plyne, že každý automobil s nulovými emisemi vyrobený už do roku 2030 bude pro svého výrobce cenným v celkovém „CO2 součtu“, který mu bude vystaven. A toho si je VW pochopitelně dobře vědo. I se svým extrémně širokým portfoliem. A aby vykompenzoval něco, co vykompenzovat nejde (od Lamborghini po dodávky), využije každé možnosti. Jinými slovy, jak z dosud provozovaných benzínových a dieselových verzí udělat verze elektrické. A Škoda je k tomu se svými modely více než vhodná, všechny do jednoho mohou být čistými elektromobily. A také budou.
Nový design pro nový věk elektromobility
Jak už tedy naznačil koncept Vision 7, nové Škody se designově značně vzdálí nynějším Fabiím, Octaviím nebo všem třem SUV s logem Škody. I změna loga do citelně jednodušší podoby naznačila, že podobnou změnou projdou i samotné automobily, nesoucí jej na přídi. Jednodušší, přesto elegantní a moderní tvary, zcela poplatné novému věku automobilů. První nezávislý render ukazující možnou podobu budoucí Fabie (nebo Elroqu?) klade důraz na nízkou hranu oken a tedy světlý interiér, světla ve tvaru T stejně jako vyvážení světlých a tmavých ploch na karoserii.
Stran interiéru žádné informace zatím nejsou, dá se však podobně jako u Vision 7 čekat velký multimediální displej nahrazující mechanické ovladače. Stejně jako projekce důležitých údajů na čelní sklo. Možná se ale přeci jen alespoň některá tlačítka dostanou zpět „do hry“, jak vidíme právě v těchto dnech, kdy je VW vrací zpět na volanty namísto dotykových plošek. Kdy se stejného kroku dočkáme u dalších ovladačů? Nejen z těchto důvodů jsme na interiér a další podrobnosti o novém kompaktu Škody mimořádně zvědavi. A budeme vás pochopitelně obratem informovat.