Křižovatka, který v noci může zabíjet. Pokud řidič nemyslí za druhé, riziko nehody je vysoké.
Křižovatky jsou stejné bez ohledu na čas, ve kterém je řidič projíždění. Nedojde-li k nějaké aktuální a dočasné úpravě, je křížení silnic stejné v zimě i v létě, přes den nebo v noci. Přesto ale může docházek k dílčím změnám v přístupu, jakým by měli řidiči křižovatky projíždět. Typicky se jedná o úpravu rychlosti. Pokud je zima, všude sníh a led, je zapotřebí upravit rychlost jízdy stavu vozovky.
Jedno místo, ovšem v jiném čase vyžaduje jiné soustředění
Takže i když je ve městě povolená v dané místě maximální rychlost 50 km/h, může být vzhledem k přilnavosti ideálním tempem třeba jen třicítka. To znamená, že aby řidič nezpůsobil dopravní nehodu a projel křižovatku bezpečně, musí zohlednit to, že jede v zimě. Projet křížení stejně, jako je motorista zvyklý v horkém létě, by mohlo být riskantní. A podobné to je i v noci, kdy je snížená viditelnost.
Na grafice je schéma jednoduché a základní křižovatky. Jako obvykle se jedná o ilustrační nákres, berte prosím určitou odlišost od reálné situace na vědomí. Po jedné komunikaci přijíždí automobil, z kolmé silnici najíždí druhé vozidlo. Jde o typickou otázku z autoškoly s nabídkou třech odpovědí. Otázka by zněla a i tak, jak se v dané situaci zachová řidič modrého vozidla. A odpovědi by byly v tomto duchu. Ta první třeba, že „na hlavní pozemní komunikaci nemusí reagovat na hrozící nebezpečí střetu, ostatní účastníci jsou povinni odvrátit hrozící nebezpečí střetu, které řidič sám nezavinil.
Druhá možnost odpovědi zní, že řidič nemá na hlavní pozemní komunikaci povinnosti sledovat ostatní účastníky provozu. A třetí varianta, že řidič má povinnost sledovat ostatní účastníky provozu, aby v případě nutnosti mohl odvrátit hrozící nebezpečí střetu. A to i přesto, že jede po hlavní komunikaci. Situace vychází z předpokladu, že by řidič červeného auta mohl vyjet při odbočování až do protisměru. Popřípadě že dojde k jinému riziku střetu. Situace na místě není nijak upravena místním dopravním značením, podle pravidla o předosti zprava musí dát řidiči červeného auta předost řidiči modrého vozu.
Řidič musí myslet za ostatní, riziko nehody je vysoké
Správná odpověď je ta třetí, že „řidič má povinnost sledovat ostatní účastníky provozu, aby v případě nutnosti mohl odvrátit hrozící nebezpečí střetu. A to i přesto, že jede po hlavní komunikaci.“ Tolik předpisy, nicméně i logika věci a selský rozum toto potvrzují. Bylo by bláhové myslet si, že pokud má člověk přednost, nebo jede po hlavní, nic mu nehrozí. Naopak, klasická poučka říká, že motorista musí myslet za ostatní a předvídat. Pokud je na hlavní, musí počítat s tím, že mu z vedlejší nedá auto přednost.
Jede-li do křižovatky, kde svítí zelená musí být ostražitý před řidičem, který by přehlédl pro něj svítící červenou. A stejná situace pak platí i ve vztahu k cyklistům a chodcům. Zejména ti mohou podléhat mylnému dojmu o absolutní přednosti a na přechodu a vlastní nesmrtelnosti. Jednoduchá křižovatka, jako je ta na úvodním obrázku, je v tomto ohledu typickým příkladem. Pokud by řidič červeného auta přejel do protisměru, třeba z důvodu horšího odhadu vzdálenosti v noci, teoretická přednost v jízdě b modré auto od kolize nezachránila.