Spolehlivé auto, které bude sloužit dlouhá léta. To je snem snad každého motoristy. Za to, že se tento sen jen málokdy stane skutečností, si však většinou můžeme sami. O naše auta se obvykle nestaráme tak, jak by bylo potřeba, což se na jejich stavu pochopitelně negativně podepíše. V našem dnešním článku vám představíme pět jednoduchých věcí, které byste měli dodržovat. Vaše auto vám za to bude vděčné.
Výměna motorového oleje
Většina majitelů aut si myslí, že je víceméně jedno, který typ motorového oleje budou používat. Ve skutečnosti ale výrobci v manuálu ke každému vozu vždy přesně určí, který olej je pro daný model vhodný. Toto doporučení výrobce byste rozhodně měli respektovat. Výrobci navíc obvykle doporučují nikoli konkrétní olej jednoho výrobce, ale typ oleje, a tak můžete i v dané kategorii sáhnout po levnější variantě. Olej byste měli měnit po ujetí zhruba 10-15 tisíc kilometrů, případně jednou za rok, najezdíte-li méně.
Výměna oleje v převodovce
O oleji v převodovce koluje mezi motoristy celá řada mýtů, pravdou však je, že by se měl měnit mnohem častěji, než se obvykle tvrdí. V opačném případě hrozí, že se v převodovce opotřebují ložiska či převody a vám nezbude, než ji nechat celou vyměnit. U běžných osobních aut byste měli olej v převodovce poprvé vyměnit po 15 tisících kilometrech, a následně pokaždé po ujetí 40 tisíc kilometrů. I v tomto případě platí, že nejlepší je dodržovat doporučení výrobce auta.
Výměna zapalovacích svíček
Zapalovací svíčky jsou zodpovědné za zážeh spalovací směsi uvnitř motoru. Nesprávně spálená směs způsobuje nejen hromadění uhlíkových usazenin na všech prvcích, s nimiž přichází do styku, ale snižuje také výkon motoru. Také poškozená nebo neúčinná zapalovací svíčka pomalu ničí motor.
Svíčky je třeba měnit po ujetí zhruba 40 tisíc kilometrů. Pokud máte pocit, že váš motor nepracuje tak, jak má, nebo vydává zvláštní zvuky, příčina může být právě v zapalovacích svíčkách, které je dobré zkontrolovat, nebo rovnou vyměnit. A v neposlední řadě je třeba svíčky vyměnit, když se vám na palubní desce rozsvítí příslušná kontrolka.
Seřízení ventilů
Tenhle bod je důležitý zejména u japonských značek, jako jsou Honda, Subaru nebo Toyota, kde se ventily seřizují ručně. Správně seřízené ventily se pozitivně projeví nejen na jízdních vlastnostech auta, ale také na životnosti motoru. Naopak špatně seřízené ventily mohou po čase motor zcela zničit. Nesprávně seřízené ventily se totiž prakticky neprojevují, všimnete si jich jen v případě, že při rozjezdu se studeným motorem uslyšíte jemné klepání.
Deaktivace start-stop systému
Systém start-stop proklíná prakticky každý řidič novějšího auta, málokdo jej ovšem vypne. Tuhle zdánlivě užitečnou vychytávku začali výrobci do aut instalovat, aby splnili zpřísňující se emisní limity. V hustém městském provozu totiž start-stop systém ušetří až 10 % paliva, a navíc snižuje emise až o 20 %. Tahle úspora je ale vykoupena opotřebením vozu. Alespoň podle statistik z autoservisů – horší stav aut s aktivovaným start-stop systémem reportuje 9 z 10 autorizovaných servisů. Podle těchto údajů má až 80 % aut se start-stop systémem více než dvojnásobně opotřebovaný startér a 67 % aut baterii ve stavu výrazně horším, než by odpovídalo jejímu stáří.