Nárazové testy nedělá jenom Euro NCAP. Existují také testy IIHS. Zatímco první jsou spojeny s evropským trhem, tak ty druhé jsou spojeny s trhem americkým. I když o IIHS často moc neslyšíme, je třeba říci, že k testům podle stanovených standardů dochází už 60 let. Nikdy se však nestalo to, co právě nyní.
Testování vozu Jeep Wrangler
Měl to být test jako každý jiný. Tím vozem, u kterého se měla otestovat bezpečnost, byl Jeep Wrangler. Jedním z testů je také ten nárazový, který je u IIHS specifický tím, že vozidlo naráží do překážky, která však svou šíří neodpovídá velikosti vozidla, ale je podstatně menší. Takto probíhají testy i u jiných vozů a v rámci testovací metodiky IIHS nejde o nic netradičního. Cílem tohoto testu je zkontrolovat a zjistit, jak se chová auto, pokud je náraz směřován jenom na určitou část jeho karoserie.
Auto se převrátilo
A co se stalo po tom, co se proti překážce rozjel Jeep Wrangler? Něco, co ještě nikdy. Toto auto, které na první pohled působí velmi robustně a také bezpečně, se převrátilo. V tu chvíli se objevila pochopitelná otázka, zda je takové auto bezpečné, nebo nikoliv. Zda riziko pro cestující není vlivem převrácení až příliš velké? Přitom pokud jde o chování deformačních zón, nebo bezpečnost testovanou na figurínách, stál si Jeep Wrangler velmi dobře.
Automobilka se k testu vyjádřila
Když se zprávu o tom, jak se Jeep Wrangler v testech IIHS zachoval, zareagovala na to samotná automobilka. Tedy lépe řečeno skupina FCA. Ta se rozhodla provést své vlastní testy, po kterých zůstal vůz po každém daném nárazu na kolech.
A přišlo také vysvětlení toho, co vedlo k situaci, že se auto převrátilo. Prý bylo špatně připojeno a upevněno v rámci pojezdové dráhy, na které auto získává před střetem potřebnou rychlost. Ze strany IIHS tedy došlo k opakování tohoto testu s upevněním vozu tak, jak doporučuje FCA. A co se stalo? Auto se při nárazu převrátilo znovu.