Legenda motoristické žurnalistiky se vyznala ze svého vztahu k elektromobilům, a Tesle speciálně. Pro mnohé z nás to však budou zřejmě překvapivá fakta.
Jeremy Clarkson. „Jezza“. Legenda možná trochu kontroverzní a možná trochu výbušné povahy („vystartovat“ fyzicky po produkčním své vlastní show není zřejmě ten nejlepší způsob komunikace), nicméně stále legenda. Člověk, jenž (spolu se svými parťáky) dokázal přitáhnout k TV obrazovce a automobilům miliony diváků po celém světě. A to včetně těch, kteří by jinak k podobnému formátu pořadu pravděpodobně nikdy nesedli. A jak to má vlastně „Jezza“ s elektromobily? Celkem zajímavě. Pojďme se na to podívat společně.
Je to stejné jako s lidmi: základem pevného vztahu je poctivost
Ti z vás, kdož dokoukali alespoň tři libovolné díly TopGearu (případně GrandTouru od Amazonu), mi tuším dají za pravdu, že pokud by mělo nějaké jedno slovo charakterizovat Clarksonovy automobilové preference, pak by to mohlo být slovo „poctivost“. A také „solidnost“. Stejně jako třeba „férovost“. Přičemž poctivost je míněna v tom smyslu, že dané auto si na nic nehraje, že neklame tělem, že to, za co se vydává, také ve skutečnosti je. V dobrém i špatném slova smyslu.
A vůbec přitom nemusí jít o výkonná a rychlá auta. Vůbec ne. To je možná jeden ze zažitých omylů, že Clarkson uznává jen „od Porsche 911“ nahoru. Ne, je mnoho dílů, kdy neskrývá nadšení nad malým Renaultem nebo Suzuki Swift, pokud si tyto na nic nehrají a splňují přesně to, co od nich jejich budoucí majitelé s největší pravděpodobností budou očekávat. Pochopitelně, ve zmíněné 911 se pravděpodobně svezete lépe než ve Swiftu, ale ne každý si německou ikonu může dovolit.
To, že je něco malého, neznamená, že to nemůže fungovat
Jenže i v takovém Swiftu Sport můžete zažít řidičskou nirvánu, navíc bez obav, že byste přišli za půl hodiny o řidičák. A to přesně Clarkson zdůrazňoval: není důležité, kolik to má auto koní. Důležité je, jak se chová a jak působí. Nakolik je poctivé ve svém projevu. Není tedy divu, že se při testu (jinak skvěle jezdícího) kupé GR 86 od Toyoty (nebo Subaru BR-Z) o ní Clarkson vyjádřil, že je „rorty a nice“. Překladu netřeba. Dokud nezjistil, že ten skvělý zvuk „motoru“ vychází z reproduktorů.
„Opravdu jsem si zamiloval řízení tohoto auta a také jsem miloval zvuk, který vydával, dokud jsem nezjistil, že je to umělý zvuk, jenž ke mně přichází z reproduktorů,“ řekl Clarkson. „Pak jsem to nenáviděl.“ A víte co? Já mu rozumím. Mám to zcela stejně. Přirovnal bych to k hotovosti a penězům na kartě. V tom prvním případě je daná částka naprosto autentická, jasná, leží přede mnou. V tom druhém jde o čísla v počítačovém systému banky, nic víc. Nejde bankomat? Malé nedorozumění s finančním úřadem? Nemáte ani korunu.
Elektromobily toho dost tají a v mnoha věcech nejsou zcela fér
Elektromobily? Clarkson v tom má celkem jasno: „Nejsem si jistý, kdy půvab automobilů se spalovacím motorem začal slábnout. Není to jenom o snaze chovat se ekologicky. Lidé si uvědomují, že elektrická vozidla nejsou tak zelená, jak se o nich říká, že jejich nákup je fenomenálně drahý a jejich nabíjení je stále dražší, samozřejmě za předpokladu, že najdete místo pro nabíjení,“ řekl Clarkson. Což je asi něco, s čím nelze nesouhlasit.
A dřívější stálice BBC pokračuje: „Nikdy nebudu mít elektrické auto,“ řekl Clarkson podle Drive.com.au. „Vidím, že je (někteří) lidé mají rádi a jsou pro ně zajímavá, ale mně se prostě líbí zvuk V8. Nikdy nechci řídit auto, které nemá pěkný zvuk vycházející zepředu nebo zezadu, což dělá jenom spalovací motor. Je mi skoro 60, můžu řídit benzínová auta až do smrti. Říkejte mi dinosaurus, ale já preferuji Pink Floyd víc než Stormzyho a preferuji Ford Mustang víc než Teslu,“ řekl.
Dilema pro mnohé zřejmě zcela triviální: Mustang, nebo Tesla?
To jsou slova, která nás, příznivce klasických automobilů, musí hřát u srdce, fanoušky elektromobilů ale příliš nepotěší. Pravdou zůstává, že volit mezi klíčky od Mustangu nebo „klíčky“ od Tesly: nerozpakuji se ani já, a ani vteřinu. Podobně jako Clarkson. Mimochodem, jak to vidíte vy? Spalovací motor, nebo předražená Tesla?