Hnát studený (či dokonce zmrzlý) motor do otáček hned po nastartování vcelku spolehlivě zajistí vysoký účet v servisu. Výrazně lepší je tato metoda, doporučovaná odborníky.
Venku mrzne, až praští, českou verzi Mrazíka bychom asi spolehlivě natočili i v Benešově nebo Příbrami, ani bychom nemuseli do Ruska a jejich věčně zamrzlé tajgy. Která už navíc není zmrzlá a do budoucna asi ani nebude. Ale to je téma na jiný článek. Nás bude zajímat, jak co nejvíce ulevit motoru a jak postupovat, abychom při studených startech (které jsou v těch dnech opravdu studené) nenapáchali více škody, než nezbytně nutně musíme. Pojďme se na to podívat společně.
Po nastartování (probuzení) v mrazu není nikdo schopen okamžitých výkonů
Motorový olej je jednou z nejdůležitějších tekutin v celém autě. Zajišťuje nejen mazání mechanických součástí motoru, ale současně i jeho chlazení a odvod nečistot a usazenin z motorového prostoru. Na přiloženém videu vidíme „cestu oleje” včetně jeho průchodu olejovým filtrem. A jak je patrné, musí toho po nastartování zvládnout opravdu hodně, než se dostane do všech „zákoutí” motoru a začne jej efektivně mazat. Problém nastává, pokud jsou jeho viskozita a schopnost mazání sníženy mrazivým počasím.
A speciálně pak tím, že jej někteří z nás hned po nastartování ženou do nejvyšších výkonů. Prozradím vám tajemství dopředu: ani kvalitní olej nebude schopen nejvyšších výkonů v mrazu a hned po nastartování. Jakkoli má ve specifikaci napsáno, že snese teploty, při kterých v již zmíněném Rusku zamrzají letadla, nenastartuje ani Tatra 815 a zavírají školy. Velmi jemně řečeno. Každý olej, i ten sebelepší, potřebuje určitý čas na zahřátí, aby se „dostal do kondice” a mohl efektivně mazat.
Hnát sportovce (motor) okamžitě do otáček je cesta k jeho poškození
Je to stejné jako třeba ve sportu: Když probudíte Usaina Bolta ve dvě ráno a budete po něm chtít, aby „dal” okamžitě stovku za 9,58 s a v cíli byl ještě připraven na interview v press zóně, pravděpodobně vás pošle kamsi, otočí se na druhý bok a bude spát dál. Moc dobře totiž ví, že k tomu, aby dal stovku za nějaký solidní čas, potřebuje přípravu, protahování, zahřátí svalů a teprve potom může opřít tretry do bloků. A s vaším autem se to má zcela stejně.
Přesto co chvíli slyším někoho, jak túruje zcela zmrzlý motor pod okny. „Kdybys tušil, co všechno si momentálně ničíš, možná bys toho nechal,” pomyslím si pokaždé. Výrazně lepší cesta je v mrazech motor po nastartování opravdu šetřit, nepouštět jej do vysokých otáček a nechat tak celou pohonnou soustavu pomalu „rozpohybovat”, aby se sama zahřála provozem a mohla efektivně fungovat. Podobně jako ten Usain Bolt. A samozřejmě: to všechno platí za podmínky, že máte v autě opravdu kvalitní, nevyjetý olej a funkční filtr.
V zimě jsou kvalitní olej a filtr důležitější než kdykoli jindy
Jeho včasnou a pravidelnou výměnou po ujetí stanoveného počtu kilometrů se totiž zásadní měrou prodlouží životnost motoru. S ohledem na to, že se jedná v provozu auta v zásadě o zanedbatelnou položku, je vpravdě s podivem, jak často je opomíjena. Důsledky na sebe nenechají čekat:
- Začnou se výrazně víc opotřebovávat vačky, zdvihátka a vačková hřídel, ložiska klikové hřídele.
- Začnou se zanášet ložiska turbodmychadla a turbodmychadlo jako takové.
- Pístní kroužky se začnou obrušovat, začne se měnit komprese ve válcích, hrozí trhliny.
- Zvýší se spotřeba paliva i samotného oleje.
- Začnou se zanášet olejové kanálky, motor se přestane správně chladit i mazat.
Následná oprava (pokud je vůbec možná) výše uvedených problémů stojí vždy o několik řádů více, než stojí ten nejdražší a nejlepší olej a nejlepší filtr. Je tedy nabíledni, že těch (maximálně) několik tisíc korun za výměnu oleje, filtru a práci mechanika se neuvěřitelně vyplatí.
Dodržování intervalů výměn zajistí motor v kondici
A jen správně fungující soustava olej-filtr dokáže motor opravdu účinně mazat. V drtivé většině totiž měníme obě součásti najednou, filtr i s olejem. A jen filtr, který je schopen při průtoku oleje stále zachycovat nečistoty z motoru, je smysluplnou součástí motoru. Přetahování výměn oleje vede k postupné degradaci i filtru a v důsledku až ke ztrátě schopnosti filtrace. Spolu se snižující se viskozitou nám náhle v motoru začne proudit kapalina, v níž jsou nečistoty a jejíž mazací schopnosti jsou zlomkem těch původních.
A kdy tedy měnit olej? Obecně se za hraniční proběh považuje maximálně 15 000 kilometrů, ve výjimečných případech 20 000 km. Určitě ne déle a určitě ne 30 000 km, nebo dokonce ještě víc. To už nemá s „longlife“ nic společného. Ale není třeba sahat k opačným extrémům, kdy někdo mění olej „pro jistotu“ třeba už po 5 000 km. Pomalu zahřívejte při studených startech (15 minut většinou postačí), dbejte na výměnu maximálně po 15 000 km nebo 1x za rok, vždy kvalitní olej a vždy nový filtr. A vaše auto vám neskutečně poděkuje.