V současné době jsou dieselové automobily na ústupu kvůli vysokým hodnotám emisí a nahrazují je elektromobily. Toyota na toto téma zpracovala zajímavou studii.
Naftové motory jsou na ústupu kvůli produkovaným emisím, které dosahují proti jiným možnostem budoucnosti vysokých hodnot. Odborníci proto předpovídají, že budoucnost automobilového průmyslu ovládnou elektromotory s nulovými emisemi. Jeden z největších výrobců automobilů na světě, Toyota, přišel se zajímavým průzkumem, který nevylučuje, že jsou elektromobily pro planetu horší než dieselový motor.
Honda rozjede elektrické automobily ve velkém stylu
Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess je jednou z osob, které velmi agresivně reagují na jakoukoliv představu, že by měly předpisy nutit lidem vodíkový pohon v osobních automobilech. Podle jeho názoru jsou lepší variantou elektromobily poháněné bateriemi. Společnosti General Motors a japonský výrobce automobilů Honda plánují, že do roku 2040 budou mít v nabídce pouze automobily s elektrickým pohonem. Otázku elektromobility řešili i akcionáři společnosti Toyota na výročním zasedání.
Je dieselový motor opravdu horší než elektrický?
Víceprezident společnosti Toyota Shigeki Terashi uvedl, že je příliš brzy na to, aby se automobilka soustředila pouze na jednu možnost budoucího pohonu. Dodal, že do roku 2050 se stane většina zemí klimaticky neutrálními, a bude tak na výběr z více možností. S největší pravděpodobností si budou konkurovat elektromobily, hybridní vozidla a automobily na vodíkové palivové články.
Některé studie navíc prokázaly, že materiály potřebné k výrobě elektrických vozidel a jejich baterií vytvářejí příliš velkou uhlíkovou stopu. Ve výsledku tak mohou tyto automobily mít větší podíl na celkových emisích vypouštěných do ovzduší než naftové motory. Odvětví alernativních pohonů se ale vyvíjí poměrně rychle, je tedy možné, že to, co platí dnes, zítra platit nebude.
Poptávka po elektromobilech je v současné době malá
Společnost Toyota ukazuje ještě jeden problém týkající se elektromobilů, a tím je nedostatečná poptávka. Důvodem je současná nepraktičnost. Jejich nabíjení trvá příliš dlouho, nabíječky nejsou dostupné na všech místech a tak podobně. To se však postupem času může změnit a řada lidí příjme novou technologii za svou. Nakonec bude záležet jen na volbě každého zákazníka či majitele auta, jaký pohon u něj vyhraje.