Pokud svištíte po dálnici „stotřicítkou“ a před vámi se začnou předjíždět dva kamiony, je to o nervy. Kvůli omezovačům rychlosti takový manévr může trvat i pět kilometrů.
Když se začnou pomalu předjíždět dva kamiony, dokáže to vytočit řadu řidičů. Jedou podobnou rychlostí a manévr trvá několik minut a kilometrů. V normálním provozu se za nimi na dálnici vytvoří kolona nervózních řidičů. Někteří to pak chtějí kamionům oplatit, a začnou je vytrestávat třeba nechvalně proslulým vybržďováním. A nebezpečná situace je na světě. Leckdy jsou v tom ale tiráci nevinně. Hlavní roli v předjíždění hraje omezovač rychlosti.
Může za to omezovač i gumy
V kamionech se podle řady profesionálních řidičů omezovače rychlosti nastavují na 85 až 87 km/h. „Každý z kamionů v tomto rozmezí přestane jet – zmizí mu plynový pedál, který se mu propadne k zemi a už nejde přidat. To je i dost zvláštně nebezpečná situace pro řidiče. Protože se pospíchá, jede se těsně před hranicí zapnutí omezovače,“ řekl Jiří Ullmann z Akademie logistických profesí. Podle něho jde i o to, jak moc sjeté má vůz pneumatiky.
Rozdíl v rychlosti může být až šest kilometrů v hodině při stejném nastavení a zatížení kamionu. Předjíždění takových vozů může trvat 700 metrů, ale mají-li vzorek stejný, tak i pět kilometrů. Dalším faktorem, který sehrává roli v tom, proč se kamiony předjíždějí, je efektivita jízdy. Kamion dosáhne optimální efektivity při jisté rychlosti a podmínkách.
Někde zákaz předjíždění platí
Když se několikatunový kolos dá do pohybu, nechce příliš brzdit, protože právě tím dojde ke ztrátě výkonu. Znovu ho pak dostat do otáček chvíli trvá. Například při stejné rychlosti má osobní vůz zařazenou dvojku, kamion už v té chvíli musí mít čtyřku. A v neposlední řadě je žádoucí, aby měl co nejnižší spotřebu paliva. Všechny tyhle faktory jsou odpovědí na otázku, proč se podobně rychle jedoucí kamiony začnou předjíždět.
Zdlouhavé předjíždění na dálnicích dokonce tirákům zakazuje zákon. Na řadě úseků českých dálnic zákaz předjíždění kamionů začal v testovacím režimu platit v roce 2020. Původně dokonce politici chtěli plošný zákaz předjíždění pro nákladní auta nad 3,5 tuny a 7 metrů délky na všechny tuzemské dálnice. Z plánu prozatím sešlo. Po protestech dopravců se zavedlo kompromisní řešení.
Opatření se ukázalo jako účinné
Zákaz předjíždění se omezil na jedenácti úsecích dálnic D1, D5, D8, D11 v době od 6:00 do 22:00 hodin. Řidiče na omezení upozorňuje přes 130 dopravních značek. „To jsou nejzatíženější dálniční úseky v České republice. Proto jsou to první úseky, kam tohle omezení dáváme,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Zda se opatření osvědčilo, mělo ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic a policií vyhodnotit loni.
Přestože plány zčásti nabourala koronavirová pandemie, bylo opatření vyhodnoceno jako účinné. „Došlo ke snížení počtu dopravních nehod, zvýšení plynulosti provozu v levém jízdním pruhu, vytvoření dostatečného prostoru pro průjezd vozidel s právem přednosti v jízdě, a tedy k celkovému zlepšení situace v provozu,“ uvedla policejní mluvčí Hana Rubášová. Závěr nezpochybnili ani dopravci.