Maximální povolená rychlost od 80 km/h do 130 km/h, to nedává smysl. Řidiči jedou za kamiony a netuší, na jaké sdělení se vlastně dívají.
Asi každý řidič někdy zaregistroval fakt, že kamiony, tedy jejich návěsy, na sobě mají samolepky. Těch je celá řada, samolepek, cedulek, štítků, kdo by se v tom vyznal, že? Ale jeden typ označení je zřejmý, jde o maximální povolenou rychlost. Jde o kulaté samolepky s čísly 80, 100 a podobně. Je otázkou, proč mají tato nákladní auta na sobě tolik nálepek. Jak se v tom vyznat a má to pro řidiče osobního auta vůbec nějaký smysl?
Nákladní auta jsou někdy tabulkami oblepená kolem dokola
Výsledkem je, že mnoho lidí neznalých situace si pokládá otázky, jestli vůbec stojí za to věnovat pozornost takovým omezením a zda tyto nálepky skutečně fungují jako závazná omezení rychlosti. Důvodem pro umisťování těchto nálepek na návěsy je poskytnout informace o maximální povolené rychlosti daného nákladního vozidla. To samozřejmě dává smysl. Tato informace dává najevo, na jakou rychlost je návěs homologován.
Což znamená, na jakou rychlost je schválen podle předepsaných standardů. I když tahače mohou dosáhnout vyšších rychlostí, kamiony musí dodržovat specifické předpisy. Jinak řečeno, i kdyby tahač mohl jet 200 km/h, musí jeho řidič respektovat maximální možnou rychlost návěsu. Většina kamionů v České republice má na návěsu samolepku s maximální povolenou rychlostí 80 km/h. To znamená, že kamion nemůže jet rychleji, aniž by porušil příslušné předpisy.
Proč některá nákladní vozidla mají více samolepek s různými rychlostmi? Důvodem může být, že kamiony nejezdí pouze v České republice, ale také v zahraničí, kde mohou platit odlišné předpisy a různé maximální povolené rychlosti. Aby bylo vozidlo v souladu s předpisy v různých zemích, řidič může na návěs přidat více samolepek s různými maximálními rychlostmi. Je důležité vědět, že tyto samolepky nejsou právně závazné.
Samolepky vpředu označují ekologickou příslušnost vozu
Nemají vliv na povolenou rychlost vozidla. Jsou spíše informativní a slouží k tomu, aby řidiči upozornili ostatní účastníky silničního provozu na průměrnou rychlost, kterou se hodlají pohybovat. Jak se to týká řidičů osobních aut? Přímo nijak, nicméně určitou zprávu vydedukovat z těchto nálepek lze. Když vidíte kamion s nálepkou označující maximální rychlost, může to být jakési sdělení ve smyslu „nemohu jet rychleji, jsem plně naložený“.
Tato informace tedy pomáhá ostatním řidičům přizpůsobit svou jízdu a bezpečně předjíždět. Jestli může řidič osobního auta poznat, jakou reálně může jet kamion rychlostí, pokud je tam samolepek více? Ne, to vlastně nemůže. Takže pokud je tam škála od 80 km/h do 130 km/h, motorista se nedozví vlastně nic. Ve výsledku tak nemusí řidič osobního auta tyto nálepky nijak vnímat a řešit.