Na STK do 365 dní? Každoroční emise a technická kontrola jako další zbytečná povinnost pro řidiče

Evropská unie vymýšlí další absurdní opatření. Pod záminkou bezpečnosti chce lidi obtěžovat častějšími cestami na technické kontroly.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Povinná technická kontrola každý rok? Už jen ta představa dokáže zvednout tlak nejednomu řidiči. Tohle téma se netýká jen těch, kteří jezdí ve starších autech, ale úplně všech. Já bych z toho radost neměl, a to i přesto, že mám jako vedlejšák občasnou placenou pomoc s vyřizováním STK pro známé a přátele. O co jde? Tipujte, a jestli se budete myšlenkově pohybovat kolem Bruselu, nebudete daleko od věci. Německá TÜV SÜD navrhla, že by se intervaly technických kontrol mohly zkrátit, a to na pouhý jeden rok. Ano, čtete správně.

Dnes se se staršími auty jezdí na STK povinně každé dva roky

Místo toho, abyste na STK jezdili jednou za dva roky, byste tam museli každý rok. Co by to znamenalo pro nás, běžné řidiče? Více času, více peněz a možná i více stresu. Ale pojďme si to rozebrat pěkně popořádku, snad se u toho trochu uklidním. Začnu tím, proč se o tom vůbec mluví. Evropská unie se dlouhodobě snaží zvyšovat bezpečnost na silnicích a jedním z nástrojů, jak toho dosáhnout, jsou prý právě technické kontroly. Podle statistik je totiž špatný technický stav vozidel jednou z příčin dopravních nehod.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tohle opatření by mělo přispět k tomu, aby na silnicích jezdila jen auta, která jsou opravdu bezpečná. Ale je to opravdu tak jednoduché? Kritici namítají, že většina nehod je způsobena lidskou chybou, a ne technickým stavem vozidla. Takže otázka zní – pomůže povinná STK každý rok, nebo je to jen další způsob, jak z nás dostat peníze? Podle mého názoru nepomůže. Co by to znamenalo v praxi. Pokud by se povinná technická kontrola zavedla každý rok, znamenalo by to pro řidiče nejen více starostí, ale také vyšší náklady.

Kolik stojí technická kontrola v různých zemí EU?

  • Česká republika: 1 100–1 500 Kč
  • Německo: 100–150 €
  • Francie: 70–100 €
  • Velká Británie: 40–55 £
  • Itálie: 65–80 €
  • Španělsko: 30–50 €

Zdroj: analýza redakce AutoŽivě.cz ke dni 16. 2. 2025 z veřejně dostupných zdrojů

Cena za technickou kontrolu se v České republice pohybuje kolem 1000 až 1500 Kč plus emise kolem 800 až 1400 Kč, a to nepočítáme případné opravy, které by mohly být nutné, aby auto kontrolou prošlo. Pokud máte starší auto, je pravděpodobné, že byste museli investovat ještě více, protože starší vozy mají větší šanci, že neprojdou. A co když neprojdete? V takovém případě musíte závady opravit a na kontrolu jít znovu, to znamená další čas a další peníze.

Bezpečnost je důležitá, ale opatření nesmí být nesmyslná

Průměrný věk tuzemského vozového parku roste. Hodnota už překonala magickou hranici 16 let. A to je relativně hodně. U starších aut je vyšší pravděpodobnost, že se objeví nějaké nedokonalosti či drobné nedostatky. A řidiči budou muset platit, platit a platit. Názory řidičů jsou samozřejmě různé. Někteří tvrdí, že povinná STK každý rok by mohla zvýšit bezpečnost na silnicích, protože by se snížil počet aut v špatném technickém stavu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Jiní ale namítají, že je to zbytečné a že současný systém, kdy se na STK jezdí jednou za dva roky, je naprosto dostačující. Pravda je někde uprostřed. Na jedné straně je důležité, aby auta na silnicích byla bezpečná, ale na druhé straně je otázka, jestli je nutné kontrolovat je každý rok. Navíc je tu ještě jeden problém – kapacita stanic technické kontroly. Už teď je na některých místech problém se na STK objednat, čekací doby jsou vemi dlouhé.

A pokud by se intervaly zkrátily, mohlo by to znamenat ještě delší čekací doby. Povinná technická kontrola každý rok je zkrátka téma, které rozděluje lidi na dva tábory. Na jedné straně jsou ti, kteří věří, že by to mohlo zvýšit bezpečnost na silnicích, a na druhé straně jsou ti, kteří to považují za zbytečné a drahé. Já horuji za bezpečnost, ale každoroční STK mi přijde jako zbytečnost.

Postoj zemí EU k návrhu na každoroční STK

  • V Německu se objevují návrhy, aby auta starší 10 let musela na technickou kontrolu každý rok. Tuto změnu prosazuje TÜV SÜD, ale vláda zatím žádné úpravy pravidel neplánuje.

  • Ve Francii se o zkrácení intervalu STK vedla diskuze, nakonec ale ministerstvo dopravy rozhodlo, že současný systém zůstane stejný.

  • V Česku se zatím žádné konkrétní změny nechystají. O možnosti častějších technických kontrol sice občas probíhá odborná debata, ale zatím zůstává vše při starém.

  • Ve Velké Británii už návrh na častější technické prohlídky u starších aut neprošel. Poslanci argumentovali tím, že by to pro řidiče znamenalo zbytečné výdaje a komplikace.

  • V Itálii a Španělsku se k tématu zatím oficiálně nevyjádřili, ale sledují, jak se situace vyvíjí v dalších evropských státech.

    Přestože se v několika zemích mluví o možnosti zavedení každoročních technických kontrol pro starší auta, zatím se nikde k žádné změně nepřistoupilo. TÜV SÜD sice svůj návrh tlačí dopředu, ale není jasné, zda se ho podaří prosadit. Prozatím tedy zůstává dvouletý interval standardem.

Zdroj: analýza redakce AutoŽivě.cz ke dni 16. 2. 2025 z veřejně dostupných zdrojů

Je to dobrý nápad?

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články