Provoz automobilů ve městech a dopravních zácpách má k provoznímu ideálu dost daleko. V takovém případě jsou motohodiny pro výměnu oleje lepším vodítkem, nežli kilometry.
Každý výrobce automobilu předepisuje interval pro pravidelnou výměnu oleje, a opakovali bychom se (nejen na těchto stránkách) aspoň po sté, kdybychom nezdůraznili, jak důležité je dodržovat tento interval a pokud možno jej „nepřetahovat“. Naopak, pokud je u vašeho auta „optimistická“ předpověď např. po 20, nebo dokonce 30 tisících kilometrů, nic nezkazíte, když tento interval zkrátíte max. na 15 000 kilometrů, nebo na jeden rok.
Naše provozování automobilu má do ideálu místy dost daleko
Jsou však situace a provozní podmínky, kde ani tento interval nemusí být dostačující. Ne každý provozujeme auto v (plus minus) optimálních podmínkách, svědčících oleji, motoru i autu jako takovému. Naopak, často se náš denní režim podobá studenému startu, krátké ranní epizodě přes ucpané město, po kterou motor pracuje, i když je průměrná rychlost někde kolem 10km/h a večernímu repete opačným směrem. K tomu se přidá cesta na chatu o víkendu po prašných okreskách a lesní cestě.
Výsledek? Tohle opravdu není nic, co by oleji jakkoli prospělo. Není divu, že naši mechanici při výměnách (notabene často ještě v „přetaženém“ intervalu) často prohodí cosi nelichotivého na adresu oleje, který právě vypouští z našeho motoru . Nelze se jim divit. Vědí své a leccos už viděli, a celkem dobře rozeznají olej, který je v zásadě stále v kondici od oleje, který to má takříkajíc „za sebou“. Jak tedy vypadá krátký přehled obtížných podmínek pro motorový olej?
– časté jízdy s těžce naloženým přívěsem nebo tažnými vozy |
– nepřetržitý chod motoru při volnoběžných otáčkách |
– provoz vozidla v prašných podmínkách nebo v drsném mrazivém klimatu |
– provoz doprovázený častými zastávkami nebo častými cestami na krátkou vzdálenost |
– jízdy vysokou rychlostí (nad 150 km/h), stejně jako na trasách s pravidelným předjížděním |
– provoz vozu v režimu taxi nebo pro jiné komerční účely |
Důležité jsou motohodiny, nikoli kilometry
Další, neméně důležitou skutečností je to, kolik náš motor najede ve skutečnosti motohodin, bez ohledu na to, kolik najedeme kilometrů. Nebo si snad někdo myslí, že „jízda“ stylem přískoků vpřed po Praze v pátek odpoledne je něco, co by šlo měřit na kilometry, ve vztahu k opotřebení oleje v motoru? Určitě ne. Pro tyto případy a styl jízdy je dobré vynásobit průměrnou rychlost vozu přípustnou životností oleje. Kupříkladu: 30 km/h x 250 hodin = 7500 km.
Což je přesně počet najetých kilometrů, při kterém olej ztrácí své vlastnosti a přestává být schopen poskytovat spolehlivou ochranu motoru před opotřebením. A je nejvyšší čas jej tedy vyměnit. A že to vyšlo přesně na polovinu doporučovaného intervalu výměny motorového oleje (15 000 km)? Zřejmě to nebude náhodou. Pokud se tedy většina vašeho provozu odehrává v podmínkách ucpaného města, opravdu nečekejte na proběh 15 000 km, ale klidně jej zkraťte na polovinu.
Náhlá zvýšená spotřeba signalizuje výměnu
V neposlední řadě může být vodítkem náhlá spotřeba oleje. Jinými slovy, pokud se po několik tisíc kilometrů jeho hladina nezměnila a pak náhled začala prudce klesat, je čas vyměnit olej. Jak jste na tom vy, s výměnou této téměř nejdůležitější kapaliny v motoru? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!