Proč je nevhodné tankovat až ve chvíli, kdy dochází palivo v nádrži? Natož aby se rozsvítila kontrolka rezervy

Spousta řidičů zamíří na čerpací stanici teprve ve chvíli, kdy už na ně auto vyloženě křičí, že potřebuje nakrmit. Proč to není rozumný nápad? Co tím riskujete?

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Existuje celá řada pádných důvodů, proč není dlouhodobě vhodné jezdit s téměř prázdnou nádrží a odkládat tankování až na poslední možnou chvíli. Odborníci doporučují natankovat dříve, než se rozsvítí kontrolka rezervy. Proč je tomu tak a jak se jízda s malým množstvím paliva v nádrži může podepsat na zdraví vašeho vozu?

Nepochopený význam výstražné kontrolky

Dost možná to znáte také – rozsvítí se vám kontrolka rezervy a vy se divíte, kolik toho ještě dokážete ujet. Přestože je ve hře spousta faktorů, k nimž se řadí značka a model vozidla, stav motoru, styl jízdy i kondice vozovky, odhaduje se, že auto takříkajíc „na rezervu“ může ujet ještě 50 až 100 kilometrů. Vlastníte-li moderní vůz, údaj o dojezdu můžete zkontrolovat na digitálním displeji. U starších aut už je to více o cviku a štěstí.

Pravidelná jízda „na rezervu“ je riskantní počin

Proč ale jezdit s autem, které má v nádrži málo paliva, není vůbec rozumné? Hlavním důvodem je palivové čerpadlo, jež je obvykle ponořené v nádrži a chlazené samotným benzínem nebo naftou. Pokud se hladina pohonných hmot dostane příliš nízko, čerpadlo se může začít přehřívat. Dlouhodobě přehřáté palivové čerpadlo se zase rychleji opotřebuje, což vede k nákladným opravám a významnému průvanu v peněžence.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Nejde však pouze o čerpadlo. Na dně palivové nádrže se mohou hromadit různé nečistoty a usazeniny. Ty pak čerpadlo v případě, že je hladina paliva nízko, může nasát do systému a ucpat palivový filtr. Riziko je ještě významnější, pokud jezdíte autem s naftovým motorem – ten je totiž na nečistoty a kondenzaci v palivové nádrži citlivější než benzinové agregáty. Vzhledem k vyšší hustotě nafty navíc usazeniny palivový filtr ucpou rychleji, což může vést k poškození vstřikovacího systému.

Doporučení odborníků je jasné

Chcete-li mít jistotu, že svým autem jezdíte tak, že mu dlouhodobě neubližujete a nevystavujete se zbytečnému riziku nákladných oprav, navštivte čerpací stanici, jakmile množství pohonných hmot v nádrži klesne k 20 %. Rozhodně neodkládejte tankování na chvíli, kdy se rozsvítí kontrolka rezervy, ani nepočítejte trasu na kilometry a nejezděte takříkajíc „na doraz“.

Nejen, že tak ochráníte palivové čerpadlo a vstřikovací systém vozu před nechtěným poškozením, ale navíc se nebudete muset bát, že nedojedete. Motor vašeho auta bude mít delší životnost a vám zbude víc peněz na zábavu.

Jezdíte často na rezervu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články