Kdy je ten správný čas pro výměnu rozvodů? Po kolika tisících kilometrech by se měly vyměnit a co hrozí při přetáhnutí servisních intervalů? Všechno se dozvíte zde.
Rozvody jsou nezbytnou součástí každého ať už modernějšího, nebo staršího vozu. Jako u každé jiné součásti dochází během provozu k jejich opotřebení. Je potřeba je podle servisních intervalů kontrolovat a měnit, abychom se vyhnuli jejich prasknutí, což by mohlo znamenat i úplné zničení motoru. Výměna rozvodů sice není levnou záležitostí, ale podcenění výměny může mít mnohanásobně horší důsledky.
Kdy je čas vyměnit rozvody? U každého vozu jindy
Výměna rozvodů se doporučuje po koupi každého ojetého automobilu, samozřejmě pokud se nejedná o nějaký zánovní předváděcí vůz, který nemá moc najeto. I když ve většině případů prodávající uvede, že je měnil nedávno, pravdu se nikdy nedozvíte. Navíc se můžete setkat také s vozem, který má ve skutečnosti úplně jiný nájezd kilometrů, než ukazuje jeho tachometr. Z toho důvodu uděláte líp, když je preventivně vyměníte a vyhnete se tak možnému riziku jejich poškození a daleko většímu zásahu do vaší peněženky.
Není dobré podcenit ani pravidelnou kontrolu rozvodů. Ta by měla proběhnout u naftových motorů každých 60 až 160 tisíc kilometrů, u benzínových motorů pak od 120 do 180 tisíc kilometrů. Kontrolu by měl provádět zkušený automechanik, protože sami nejspíš nic nepoznáte a mohlo by se stát, že uděláte více škody, než užitku. To samé platí pro jejich výměnu.
Co se stane, když praskne rozvodový řemen?
Prasknutí řemene nevydá žádný zvuk ani nic jiného. Poznáte to tak, že automobil z ničeho nic zastaví a nepůjde nastartovat. To je ta lepší možnost. U některých automobilů se mohou také ohnout ventily a to už vyžaduje náročnější opravu, než jen výměnu rozvodů. Nejhorší případ nastává tehdy, když nesprávně nasadíte rozvodový řemen a potkají se vám písty a ventily. Potom musí většinou celý motor ven a následuje velká a finančně nákladná oprava.