KIA a Hyundai tak trochu naučili Čechy milovat SUV a jejich dnešní modelová nabídka tomu plně odpovídá. Novinka pro rok 2025 pak opět rozvíjí úspěšný designový jazyk.
Začnu možná trochu netradičně: při přípravě materiálů k tomuto článků a sestavování tabulky nejprodávanějších SUV v Čechách za období 1–10/2024 z oficiálních statistik Sdružení dovozců automobilů mě překvapilo, jak silnou pozici mají všechna tři SUV od Škody. Prodeje Kamiqu, Karoqu a Kodiaqu totiž v součtu vydají za dvě desítky dalších, jinými slovy: tři první místa znamenají tolik jako 22 dalších. To o něčem svědčí. Přesto bych rád složil poklonu někomu jinému, kdo má „SUV šílenství“ Čechů tak trochu na svědomí.
Objevují se indicie toho, že Kia doslova předběhla Škodu i aktuální dobu. Revolučním designem a také připravovanou cenovou politikou by se mohla stát snem českých řidičů. Můžu s čistým svědomím prohlásit, že špičkovější SUV Češi neviděli. Jsem osobně zvědavý, jaká bude oficiální cena pro náš trh. Rozhodně bude více než konkurenčně schopná.
Korejci naučili Čechy milovat SUV již v „devadesátkách“
Psal se totiž rok 1996, kdy se u nás objevila první generace SUV (jakkoli se tehdy této kategorii ještě tak neříkalo) KIA Sportage. A hned způsobila nemalé pozdvižení. Cenová dostupnost, pohon všech kol a příjemně kompaktní rozměry daly vzniknout konkurenci konstrukčně poněkud zastaralé Ladě Niva nebo (beznadějně zastaralým) rumunským ARO 10. Sportage v podstatě naučila Čechy jezdit v kompaktních vozech s možností jízdy v lehkém terénu, kterým dnes říkáme SUV.
A které se dnes (v některých případech) poměrně hodně vzdálily původnímu archetypu, neb se z nich stala spíše městská vozidla, začasto jen s pohonem jedné nápravy a sloužící ponejvíce k rozvozu dětí ráno do školy, odpoledne po kroužcích a k večernímu nákupu v Kauflandu. To však nemusí být nezbytně špatně, každá kategorie se vyvíjí podle potřeb svojí cílové skupiny, SUV nejsou pochopitelně výjimkou.
V době, kdy Škoda vyráběla jedničkovou Octavii, „dojížděla“ Felicie a Fabie (samozřejmě taktéž první generace) byla teprve před spuštěním a svou největší slávu měla teprve před sebou. Ano, můžeme diskutovat nad opravdu nevzhledným šedým interiérem (viz galerie k tomuto článku) nebo tak trochu „inspirací“ konkurenční RAV-4 od Toyoty (jež je patrná zejména u krátké, třídveřové verze), ale na rok 1996? Ani VW nemá zrovna příliš toho, co by nabídl jako odpověď na Sportage.
Korejci se hned zkraje etablovali jako SUV specialisté. A drží se toho dodnes
A to se korejská ofenzíva teprve chystala. Přišly „sesterské“ (designem a provedením se vždy trochu lišící) modely od Hyundai, kdy zejména Santa Fé nebo následné modely ix 30 a ix 35 opravdu uspokojily dealery korejské značky. Kia ke Sportage přidala větší a dražší Sorento a Češi náhle zjistili, že pokud chtějí „čtyřkolku“, tak tyto dvě značky mají nejširší nabídku na českém trhu. Myslím dostupnou čtyřkolku, nikoli Land Cruiser od Toyoty nebo Range Rover.
A předposlední Sportage z let 2018–2021 se třeba i mně osobně hodně líbila, Korejci se příjemně „odvázali“ a designově oddělili od sesterského Hyundai. Dnes se rozdíly opět stírají, na konto nového Tucsonu a opravdu odvážných kreací ze strany obou automobilek. Mimochodem, obě mají ve svých designérských týmech přední mistry svého oboru z Evropy (kupříkladu Eduarda Ramíreze). Podvozky u Hyundai pak ladí jistý Herr Biermann. Ano, ten, co je „odpovědný“ za většinu podvozků BMW M Motorsportu. Potřebuje to komentář?
Nový design Sportage pro rok 2025 (nejen) Češi ocení
Nový design modelu pro rok 2025, který představujeme na prvních teaser videoklipech, rozvíjí poslední generaci Sportage dalším směrem. Designéři Kia dali faceliftovanému Sportage nová světla pro denní svícení, která se více rozprostírají po obvodu kapoty a také trochu více vyčnívají do upraveného nárazníku. Pozměněna byla také mřížka chladiče a vzadu dostala koncová světla nový vzor. Očekává se, že kompaktní crossover značky bude mít také nový zadní nárazník, možná více možností OEM kol a přepracovanou barevnou paletu.
Model vozu | Prodeje 1-10/24 | Pořadí |
Škoda Karoq | 9 346 | 1 |
Škoda Kodiaq | 8 758 | 2 |
Škoda Kamiq | 8 164 | 3 |
Hyundai Tucson | 4 759 | 4 |
Dacia Duster | 3 831 | 5 |
Toyota RAV 4 | 2 754 | 6 |
Volkswagen Tiguan | 2 181 | 7 |
KIA Sportage | 1 918 | 8 |
Uvnitř se pak ukrývá aktualizovaný panel přístrojové desky s novým zakřiveným displejem. Středová konzola byla také přepracována. Stejné vizuální a technické (až do jisté míry) změny budou aplikovány jak na evropskou verzi s krátkým rozvorem, tak i na verzi nabízenou v Severní Americe, Austrálii a na místním trhu automobilky v Jižní Koreji dostanou stejné aktualizace, přičemž ty exteriérové je sladí s nejnovějšími designovým směrem, reprezentovaným modely K4 a K8. Očekává se, že Kia zveřejní veškeré podrobnosti v listopadu, kdy se na něj poprvé oficiálně podíváme. A je již téměř jisté, že evropský model bude uveden na trh v roce 2025. Tak jak se vám líbí nový Sportage?