Průlom v oblasti udržitelné energie! Vědci vyvinuli 2litrový motor, který nejezdí na škodlivá fosilní paliva, nýbrž na obnovitelné zdroje. Čeká nás revoluce v dopravě?
Korejský institut pro stroje a materiály (KIMM) ve spolupráci se specialisty z automobilek Hyundai a Kia odhalil veřejnosti první motor na světě, jenž do spalovací komory vstřikuje tekutý čpavek. Nová technologie eliminuje problémy spojené s čpavkem v plynné formě, jako je nerovnoměrný výkon nebo emise škodlivých vedlejších produktů spalování.
Proč je nová pohonná jednotka tak přelomová?
A jelikož je čpavek sám o sobě nízkoemisní a nepříliš nákladné palivo, nový agregát má potenciál způsobit na trhu revoluci. Díky tomu, že je palivo dodáváno do válců stabilně a ve velkém množství, dosahuje motor mimořádného výkonu, aniž by bylo nutné používat aditiva nebo pomocné látky pro spalování.
Aby zvýšil účinnost motoru, výzkumný tým z KIMM zdokonalil systém zapalování a optimalizoval časování vstřikování paliva i činnost samotných ventilů. Kromě toho specialisté vyvinuli také speciální systém následného zpracování výfukových plynů, který pomáhá snížit emise oxidů dusíku (NOₓ) a nespáleného amoniaku.
Díky tomu motor dosáhl výrazně lepší tepelné účinnosti a výkonu, zatímco vznik škodlivých emisí během spalovacího procesu byl minimalizován. Úspěch Korejců jen podtrhuje potenciál čpavku jako praktického a účinného paliva. Nutno však podotknout, že nový agregát není zcela bezemisní – při spalování čpavku sice nevzniká oxid uhličitý, ale výše zmíněné oxidy dusíku ano.
Čpavku hraje do karet několik klíčových vlastností
Čpavek má však několik klíčových vlastností, které jej odlišují od fosilních paliv, a dokonce i vodíku. Je nesmírně jednoduchý na výrobu, vytváří se z obnovitelných zdrojů energie a na rozdíl od vodíku se snadněji skladuje i přepravuje. Právě díky tomu platí čpavek za praktickou volbu pro různé energetické účely, ačkoliv v současnosti se s ním v praxi moc často nesetkáte – motory, které jej využívají, jednoduše nejsou příliš vyspělé.
I proto je úspěch korejských výzkumníků tak významný. Vědci z KIMM se dokonce nebojí tvrdit, že jejich řešení znamená průlom na poli technologií čpavkových motorů, které nyní mohou obohatit existující portfolio pohonných systémů o zbrusu novou koncepci.
Dostane se do sériově vyráběných aut?
Ačkoliv by čpavek mohl být jednou z cest k uhlíkové neutralitě, jeho masové využití prozatím není reálné. Stojí za tím zejména toxicita v kombinaci s energetickou náročností výrobního procesu. Pokroky ve výrobních metodách, jako je využití obnovitelné energie k syntéze čpavku, však otevírají cestu k jeho širšímu využití a úspěch při vývoji motorů poháněných čpavkem je klíčovým krokem k rozšíření tohoto paliva do nových odvětví. Včetně automobilů. Pakliže by se podařilo minimalizovat klíčové vady čpavku, nové palivo by mohlo změnit budoucnost energetiky a dopravy, přispět ke snížení emisí skleníkových plynů a podpořit úsilí o ochranu životního prostředí.