Kompletní restaurace jediného BMW M8, které se nikdy nedostalo na ulice. Mělo být dobovým kladivem na supersporty

Říká se mu „zabiják Ferrari“ z Mnichova a když byl dokončen prototyp, vedení podniku ho zazdilo jako příliš drahý na výrobu.

i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Dobrá zpráva je, že Oddělení klasiky v BMW obnovila historický prototyp modelu M8 E31. Byl obnoven do stavu, ve kterém se tento model nacházel před „zazděním“, spolu s příslibem, že ho všichni budou moci ocenit, až to „dovolí podmínky“. Je s ním spojen příběh tohoto unikátního prototypu, který se nikdy nedostal do sériové výroby. Ostatně i jeho restaurace představovala pro tým obrovskou výzvu.

Nesnadné obnovování jedinečného modelu

Největší výzvou této operace bylo nahrazení „závodní“ nádrže vyrobené z gumy bez vnitřního obkladu, která se během dlouhých let neaktivity rozložila. Prototyp M8 začal svůj život jako prototyp schválený vedením společnosti a byl vytvořen pod vedením několika velmi nadšených inženýrů v 90. Letech. Záměrem bylo skutečně zabijácké superauto s jasným podpisem Beyericsche Motoren Werke, tedy skutečně prestižní kousek.

iZdroj fotografie: BMW

Když byl ovšem prototyp hotov, vedení projekt zcela shodilo ze stolu s prohlášením, že je na sériovou výrobu příliš drahý. BMW ho vlastně nikdy ani neukázalo a očím světa tak zůstal skrytý po dlouhých 20 let, dokud se opět nedostal ven v roce 2010 a byl předveden veřejnosti. Původní vůz vypadal právě takto, s agresivnějšími nárazníky a postranními ventily chlazení, které by poznal ihned každý jako nejsilnější „osmičku.“

Skutečné superauto, které má co předvést

Pod kapotou je jedinečný dvanáctiválcový 6 litr s ohromujícím výkonem 477 kW – nezapomeňte, že mluvíme o 90. Letech. O takové síle se tehdy jednoduše nikomu nesnilo a nejsilnější auto v této třídě mělo výkon zhruba poloviční. Čistě prakticky umístili inženýři motor co nejblíže kabině a snížili podlahu, čímž zajistili nejlepší možné rozložení váhy. Z tohoto důvodu má motor taky dry sump systém.

iZdroj fotografie: BMW

Když olej putuje do motoru, můžete ho slyšet, jak se pohybuje trubkami pod střechou. Tak zněla slova jednoho z inženýrů. Bez ohledu na cokoli má tento M model opravdu něco speciálního a úžasnou atmosféru. Ostatně i takový McLaren F1, nejrychlejší vůz světa té doby s obdobným motorem, měl také menší výkon než tento „Zabiják.“

Zdroj: BMW Mnichov

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články