Náročné období pro automobilku Škoda Auto zřejmě nekončí. Zvýšení dodávek nových aut v posledních týdnech je jen přechodné a problém s čipy trvá.
Automobilový průmysl zažívá v posledních dvou letech jedno z nejtěžších období. Loni byla důvodem především pandemie koronaviru, letos nedostatek čipů. Dopady krize se nevyhnuly ani automobilce Škoda Auto. V posledních týdnech to sice vypadalo, že se situace zlepšuje, zdání ale klame. Aut české značky se prodalo za listopad více jen díky tomu, že společnost se soustředila na dokončení starých objednávek.
Byl to náročný rok
Mladoboleslavské automobilce se tak podařilo trochu snížit počet nedodaných vozidel, výrazněji se ale situace nezlepšila. Důkazem jsou plány Škody Auto na příští rok. V roce 2022 chce automobilka v Česku vyrobit o 20 procent vozidel méně než v letech předchozích. Tedy podobně jako v roce letošním. Dá se tak předpokládat, že i v příštím roce bude automobilů stále nedostatek.
Aktuálně čekají na své auto desítky tisíc zákazníků. Škoda Auto se ale nadále potýká s nedostatkem dílů a čipů. V jednu chvíli se automobilka letos dokonce dostala do situace, že měla téměř naplněnou kapacitu odstavných ploch pro hotové automobily. Jednalo se o 48 tisíc vozidel, z toho 30 tisícům z nich chyběla jediná součástka. Mladoboleslavská automobilka proto zřídila i speciální krizový tým, který se věnuje problémům s chybějícími čipy v dílech.
Navýšení cen vozů
Tato komplikace se součástkami společnost v října dohnala až do situace, kdy musela výrazně omezit výrobu ve všech českých závodech. Na druhou stranu automobilka využila situace s nedostatkem automobilů k ambicióznější strategii v cenách. Někteří odborníci ale varují, že z dlouhodobého hlediska to může Škodě Auto uškodit. Část zákazníků se může kvůli vyšším pořizovacím nákladům rozhodnout i pro jiného výrobce. Týkat se to může nejen kupců obyčejnějších verzí, ale také drahých modelů.
Výrazně levněji nabízí auta například korejské automobilky, ke kterým se stále více zákazníků uchyluje. Důvodem navíc může být nejen cena, ale také rychlejší dodání. Přesto může mladoboleslavská automobilka slavit na českém trhu alespoň listopadový úspěch, kdy její meziroční prodeje klesly jen o necelá 4 procenta. Například v sousedním Německu byl rozdíl více než 30 procentní. Navzdory tomu i v této zemi Škoda Auto zabodovala, protože její Octavia v prodejích porazila konkurenční Golf.
Kdy si myslíte, že skončí aktuální automobilová krize?