Konec aut se spalovacími motory prostě nastane. Vědci nám to řekli jasně: Otázka už není „jestli“, ale „kdy“

Jiná možnost není, cesta je daná a všichni po ní musí jít. Elektřina a nic jiného, jenže tohle nutně nemusí být pravda.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Konec benzinových aut. Téma, které rozděluje nejen automobilový průmysl, ale i nás, běžné řidiče. Na jedné straně stojí ti, kteří tvrdí, že spalovací motory jsou zastaralé a škodlivé, na druhé straně ti, kteří si bez burácení motoru a vůně benzínu nedokážou představit život. A co na to vědci? Ti mají jasno. Údajně mají jasno. Narazili jsme v rámci analýz v redakci AutoŽivě na studie, podle kterých je čas na radikální změnu. Teorie říká, že pokud se budeme dál držet spalovacích motorů, uděláme fatální chybu.

Vědci říkají, že spalovací auta končí, ale co je to za vědce?

Výsledkem bude prý především to, že budoucnost automobilismu, jak ho známe, dojde ke svému konci. Evropská unie už stanovila jasný plán. Do roku 2035 by měly z trhu zmizet nové automobily se spalovacími motory. To znamená, že automobilky musí investovat do elektromobilů a dalších udržitelných technologií. Tento krok podle odborníků pomáhá firmám udržet si konkurenceschopnost na globálním trhu. Stanovení pevného termínu totiž údajně odstraňuje nejistotu a dává výrobcům jasný směr.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Za mne to naopak ukázalo absurdnost celé situace a to, že věc nemá žádný koncept. Vychází najevo, že termín nejde stihnout. Že technologie nejsou tak vyspělé. Prostě že to nedává smysl, je to jako plán ušité horkou jehlou. Jde o možný konec spekulací o tom, jestli elektromobily mají budoucnost? Protože podle vědců je odpověď jasná – mají. Jenže není vědec jako vědec a problémem vždy je, kdo analýzu zadává a kdo ji za jakým účelem zpracovává.

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

Podle analýzy, kterou vypracovali odborníci z Fraunhoferova institutu a dalších institucí, je zákaz spalovacích motorů klíčovým faktorem pro rozvoj elektromobility. Právě závěry Fraunhoferova institutu citují velmi často i zahraniční média. K tomu se ještě vyjádřím. Výrobci se tak mohou plně soustředit na vývoj elektrických vozidel, místo aby investovali do přechodných technologií, které nemají dlouhodobou perspektivu. Automobilky, jež se přizpůsobí rychleji, tak údajně získají konkurenční výhodu. Naopak ti, kteří budou váhat, riskují, že zůstanou pozadu. A to je prý něco, co si žádná automobilka nemůže dovolit.

Evropa neví, co dál, zmatkuje a řeže si sama pod sebou větev

Znovu se vrátím k poznámce, že záleží na tom, kdo analýzu realizuje. Když se podívám na oficiální stránky Fraunhoferova institutu, nemám z nich dobrý pocit. Tedy, takto to zní divně. Řeknu to jinak. Jeví se mi jako tendenční. Asi tak, jako když lobbista oroduje za prosazení zákona, který podpoří rozvoj odvětví, v němž on sám „náhodou“ zrovna figuruje. Teorie je jedna věc, skutečnost ale druhá. Stačí, aby se vlády na jedné straně světě chopil mačistický egoista s narcistními sklony a bezmeznou snahou ohnout politiku ve prospěch vlastního zisku, a koloběh dění se začne měnit. Clo je velkým tématem současnosti.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Čína má díky stabilní průmyslové politice v oblasti elektromobility obrovský náskok. Pokud Evropa zaváhá, mohla by ztratit tržní podíly ve prospěch čínských a amerických konkurentů. EU tedy s Čínou v tomto ohledu bojuje. Bojují ale i Spojené státy. Teď se v rámci politických změn obrací Evropa proti USA. Myslím si, že v tuto chvíli nejlepší, co se dá dělat, je spolehnout se na trh. Ne na to, co říkají zaujatí vědci nebo ekofanatičtí přívrženci utopistických teorií. Vyrábět to, co firma umí. A pokud to jsou dobré diesely, tak vyrábět dobré diesely.

Elektrická auta nejsou jediná možná cesta, trh to musí ukázat

Nejasné vize a regulace odrazují investory, zpomalují pokrok a oslabují konkurenceschopnost. A to je něco, co si Evropa, pohledem jejího obyvatele, nemůže dovolit. Jsou slyšet hlasy, které říkají podle mého názoru nebezpečnou a pokřivenou věc. Aby byl přechod na elektromobily úspěšný, musí politici aktivně podporovat změnu?! To znamená například dotace na nákup elektromobilů, které by měly být zaměřeny především na nízkopříjmové domácnosti.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Státní vozové parky by měly přejít na elektrická vozidla a dotace na fosilní paliva by měly být postupně zrušeny. Stabilní a ambiciózní regulace, které dají výrobcům jistotu, že jejich investice do bezemisních technologií mají smysl. Ne, ne a ne. Za mne jednoznačně ne. Tohle už jsem zažil, v tomhle už jsem žil. V rámci pětiletky udělali komunisti plán a ten se musel změnit, bez ohledu na realizovatelnost.

Podle vědců je klíčem k úspěchu podpora výzkumu a vývoje. S tím souhlasím. Ovšem ne s tím, že automobilky musí investovat do nových bateriových technologií, nabíjecí infrastruktury a udržitelných dodavatelských řetězců. Výzkum má být nezávislý a vývoj efektivní. Ne tlačený regulacemi a politikařením. Vědci říkají, že pro konec benzínových aut není otázkou jestli, ale kdy. Co si o tom myslíte vy?

Skončí spalovací motory?

Zdroj: Fraunhofer
Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články