Konec spalovacích motorů? Ani prd, náhlý obrat. EU je ponechá dál ve výrobě. S jednou jedinou podmínkou

S čím dál rostoucím odporem k zákazu spalovacích motorů v roce 2035 dochází i k přehodnocování ze strany Evropské komise. Je možné, že za deset let ještě nebude konec.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Až se jednou historici automobilové výroby ohlédnou zpátky ve snaze najít jeden z největších přelomů (či zlomů) v autoprůmyslu 21. století, bude to nepochybně konec výroby spalovacích motorů ohlášený na rok 2035. V dějinách fenoménu posledních dvou století, jímž automobil bezpochyby je, totiž velmi obtížně najdeme podobně zásadní rozhodnutí, které tak významně změnilo do té doby fungující mechanismy. A ovlivnilo stovky výrobců, ohrozilo miliony pracovních míst. Aby nakonec nemuselo platit. Pojďme se na to podívat společně.

Zákaz spalovacích motorů je konec i pro to, co se budovalo desítky let

Konec spalovacích motorů totiž bezpochyby zcela převrátil všechny plány a vize, které automobilky do jeho vyhlášení měly, zcela zlikvidoval práci armády techniků, inženýrů a konstruktérů, hodil do koše všechny projekty na inovaci továren a investice do nového strojního vybavení. Ze dne na den citelně „zkrátil životnost“ všech subdodavatelů, kteří automobilkám dodávali odlitky pro spalovací motory, komponenty vstřikování, přeplňování, výfuků.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Ze dne na den postavil firmy před vpravdě kruciální otázku, co rychle udělat, aby bylo možno přežít. Pokud jste neměli to štěstí a nevyráběli jste volanty nebo sedačky, případně pedály, neb ty budou potřeba zřejmě pořád. Jakkoli ten spojkový už nikoli. Ale s tím se dá smířit. Čili aby bylo možno přežít, a především za kolik. Neb hned zpočátku bylo jasné jediné: tohle bude hodně drahé. Změnit to celé za necelých 13 let (první ohlášení se datuje k lednu 2022) totiž mnohde mohlo vypadat spíše jako nereálné.

Slévárnu můžete zamknout, shánějte „ajťáky“

Pochopte. Jste nějakým desátým, dvacátým generálním ředitelem za stoletou historii automobilky, ti všichni před vámi v podstatě pracovali na tomtéž, na čem vy, měnily se jen technologické možnosti a podoba vyráběných aut s tím, jak šel pokrok kupředu. Za ty desítky let máte zaběhlé postupy, specializovaná oddělení, pracně vybudované vztahy s dodavateli, stovky a tisíce kontaktů. A zaměstnáváte (v celé Evropě) statisíce a miliony lidí na tom, aby na konci bylo jediné: dobré auto.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

To všechno teď můžete z velké části hodit do popelnice, sehnat si někde čistý list papíru a začít znova. S tím, že na to máte pár let, slévárnu můžete přestavět tak možná na slévání květin z květináčů a všechno to ostatní v zásadě také. Naopak by se vám hodila armáda IT specialistů a opravdových profesionálů na elektroniku, programování a vůbec všechno související s elektrem. Má to jeden háček: ve stejné situaci, jako jste vy, jsou všichni ostatní. A Evropa není nafukovací, těchto lidí není nekonečně mnoho.

Výpovědi a po 87 letech poprvé zavírání továren

Zato je hodně těch, co je nepotěšíte výpovědí a zavíráním továren. Protože politika Evropského parlamentu a Evropské komise je žel v tomto ohledu (omlouvám se) natolik stupidní, že se to celé připravilo a uvedlo v pohyb zřejmě bez jakékoli konstruktivní diskuse s těmi, kterých se toto omezení týká nejvíce: se samotnými automobilkami. Respektive jim k tomu „přidala“ jako dárek normu EURO7 a nechala čínské firmy, aby si z Evropy udělaly detašované pracoviště.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

A jsme tam, kde jsme. VW poprvé v 87leté historii plánuje zavírat továrny a jen v Evropě propustit 30 000 lidí. Ti mohutně demonstrují při jednání s odbory a situace je náhle vážnější, než by kdo čekal. A co na to Evropská komise? Pod nátlakem připouští, že pokud by do roku 2035 byla dostupná tzv. klimaticky neutrální paliva, tak by konec spalovacích motorů bylo možno zmírnit, či úplně zrušit.

Alternativní paliva (nejen) pro alternativní Evropu?

Jak totiž informoval magazín Automotive News, Evropská lidová strana, patřící mezi nejsilnější politické frakce Evropského parlamentu, právě definovala svůj politický program na pětileté funkční období. Mezi priority patří zmírnění zákazu výroby spalovacích automobilů, který by měl vstoupit v platnost od roku 2035. Dokument, který o tom pojednává, by se měl jmenovat „Revize pravidel snižování emisí CO2 pro nová osobní a dodávková vozidla s cílem umožnit používání alternativních paliv s nulovými emisemi po roce 2035“. Co myslíte, podaří se to?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články