Někteří řidiči přijdou o možnost jezdit svými auty. Koho přesně to čeká, a koho se to naopak netýká?

Obyčejní lidé přijdou o svá stará auta nebo je budou muset odstavit. Do centra města bez povolení nevjedou, a to nezískají.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Nikdo nechce dýchat špinavý vzduch. Někdy se však snaha o ekologii zvrtne v šikanu a bezhlavou smršť zákazů. Řidiči spalovacích vozů se potýkají s omezením vjezdu do některých měst v evropských zemích, jako jsou Velká Británie, Španělsko a Německo. Problémem jsou bezemisní zóny, kam není dovoleno vjet vozidlům, která nesplňují dané normy. Teď se zdá, že tento trend dorazí i do sousedního Polska.

Emise jsou problém, určitě. Ale osobní auta za ně nemohou

Plány na vytvoření zón čisté dopravy jsou v Polsku přijímány mnohdy s kontroverzí. Zóny mají vzniknout od roku 2024. Co to znamená pro polské řidiče? Jednoduše řečeno, pokud vlastní starší benzinové vozidlo, které nesplňuje normu Euro 2, nebo dieselové vozidlo pod normou Euro 4, nebudou mít povolen vjezd do těchto zón. Nepůjde pouze o speciální poplatky, jaké mohou řidiči znát z jiných zemí. Jedná se o úplný zákaz pohybu v těchto oblastech.

iZdroj fotografie: iStock

V některých zemích se pro identifikaci automobilů používají speciální nálepky. Jinou možností je použití speciálního monitorovacího systému, který auta identifikuje podle SPZ. Tato technologie umožňuje udělit sankce za neoprávněný vstup do čistých zón nebo za nezaplacení dlužného poplatku. Jak to má být u sousedů? Podle plánů polské vlády budou řidiči muset získat speciální nálepky na úřadech, které budou odpovídat zóně, do které chtějí vstoupit.

Do zahraničí bez emisní známky? Riskujete velkou pokutu

Jinými slovy, pokud budou chtít vjet do zóny v Krakově, budou muset získat nálepku na městském úřadě v Krakově. Stejný postup bude platit pro další města s čistými zónami. Toto řešení se může zdát poněkud nepraktické, zejména pro řidiče, kteří cestují často mezi různými městy. Hovoří se ale také o využití moderního automatického systému kontroly. Uvidíme, jak se polští úředníci s problémem popasují a co to bude pro řidiče znamenat.

Zákaz vjezdu do centra Prahy? To už tady bylo, mnohokrát

Co ale u nás? Na webu českého Ministerstva pro životní prostředí se píše, že i u nás je zájem zavést takzvané nízkoemisní zóny. Řidiči, kteří nebudou mít speciální ekologickou nálepku na čelním skle, se do centra nedostanou. Mluví se o krajských městech, ale i dalších. Jedná se prý například o Kladno, Opavu, Beroun nebo Tábor. Mimo není samozřejmě Praha, zde padají různé nápady a návrhy už roky.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Stanislava Kučery

Myšlenky a vize, jak snížit v metropoli emisní dopady, prach a smog, jsou někdy relativně logické, jindy bizarní a šílené. Hlavní město se chce zbavit třicetiletých benzínových a patnáctiletých (a starších) naftových aut. Jak moc blízko je zavedení zón, se ale zatím neví. Pravdou je, že zákaz vjezdu starých aut do českých měst brzdí nedokončené městské obchvaty. To je, minimálně v případě Prahy, velký a dlouholetý problém.

Souhlasíte se zavedením zón?

Zdroj: MZP
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články