Konec technických kontrol na STK: Zařadíte se mezi vyvolené? Pokud ne, tak naopak pojedete povinně častěji

Povinnost jezdit pravidelně na STK byla zrušena, to zní jako hudba pro uši všech motoristů. Tak jednoduché to ale bohužel není.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje spekulace a soukromý názor autora.

Je to oficiální, někteří lidé nemusejí jezdit na STK. O tom ale za chvíli. Relativně dobrá zpráva má samozřejmě svou stinnou stránku, pokud se už majitelé vozů, které by STK zjevně neprošly, začali radovat. Od ledna letošního roku byla zrušena povinnost pravidelných technických kontrol vozidel v americkém státě Texas. Texas byl jedním z posledních států USA, kde tato povinnost ještě platila. Ve většině ostatních amerických států byla technická kontrola zrušena už v 70. letech minulého století.

U nás na STK musíme, v Americe ale byla povinnost zrušena

Tehdy se rozhodlo, že odpovědnost za technický stav vozidla by měla být na jednotlivých řidičích, nikoliv na pravidelných kontrolách. Za mě to dává smysl. Vyžaduje to po lidech ale obrovskou dávku osobní odpovědnosti. To my v Evropě zjevně postrádáme. Jak je vidět, líbí se nám, když nám někdo vládne, například EU. Neumím si představit, bohužel, že by lidi přijali to, že pokud budou mít auto ve špatném stavu, bude to jen a jen jejich chyba.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Teď sice všichni remcají na STK, ale zároveň mají jistotu v tom, že pokud by auto bylo ve špatném technickém stavu, přes STK neprojde. Myšlenka jasná, technické kontroly měly původně sloužit k zajištění bezpečnosti na silnicích. Tím, že by na silnice nepustily auta v nevyhovujícím technickém stavu. Auta, která by mohla ohrozit své provozovatele i ostatní účastníky silničního provozu. Když nad tím tak přemýšlím, má to vlastně svou neoddiskutovatelnou logiku.

Policie - silniční kontrola

Jak má probíhat silniční kontrola? Řidiči i policisté chybují

Pokud se starám o své auto, jezdím pravidelně na servis, mám ho v bezvadném stavu, nemusím se obávat o to, jestli je v pořádku. Protože prostě v pořádku je. Stejně jako řidič platím za servis, stejně platím za to, aby auto bylo v optimální kondici. Tak proč vlastně platit ještě znova za STK? Když nad tím přemýšlím ještě dál, říkám si, že vlastně STK je absolutně zbytečná instituce. Pokud je auto v pořádku, vezme si jenom peníze a razítko. Pokud auto v pořádku není, vezme si peníze a dá razítko, že v pořádku není. Stejně je to všechno na řidiči. 

Řidič je zodpovědný, STK dá jen razítko. Jako ano, i jako ne

Po zrušení povinnosti se obyvatelé Texasu pravděpodobně radovali z toho, že se vyhnou nejen samotné technické kontrole, ale také poplatkům s ní spojeným. Ty činily zhruba 200 korun v přepočtu na české koruny. Chyba lávky, na STK Američani sice nemusí, ale platit ano. Ona ta demokracie za velkou louží má své hranice. Přestože povinnost navštěvovat STK zanikla, poplatek spojený s technickou kontrolou ne. Ten se nyní vybírá pod novým označením, a navíc je zvýšený v přepočtu na 300 korun.

iZdroj fotografie: STK Modřany / Creative Commons / CC-BY-SA

Výše poplatku může v českých podmínkách působit poněkud úsměvně, když si uvědomíme, že v Česku se za technickou kontrolu platí částka mezi 1 500 a 2 000 Kč. Jak je to tedy u nás? Technické kontroly se v České republice provádějí na Stanicích technické kontroly, kde se kontroluje vše. Zní to divně, já vím, ale vlastně je to tak. Lustruje se všechno, od výrobního čísla vozidla přes stav tachometru až po technický stav vozidla včetně podvozku, karoserie, skel a světel.

Povinnost jet na STK mají řidiči s automobily staršími 4 let

V České republice je pravidelná technická kontrola povinná od čtvrtého roku stáří vozidla, což znamená, že nová auta mají čtyři roky klid. Poté je však třeba každé dva roky podstoupit kontrolu na STK. Tato povinnost je stanovena zákonem a její nesplnění může mít pro řidiče vážné důsledky. Pokud vás totiž zastaví policejní hlídka a zjistí, že máte technickou kontrolu propadlou, může vám udělit pokutu až do výše 2 500 Kč.

A pokud by policisté navíc odhalili vážnou technickou závadu na vašem vozidle, může pokuta dosáhnout až 10 000 korun a může vám být dokonce uložen zákaz řízení vozidel na dobu 6 až 12 měsíců. Jedno je tedy jisté, v Americe je třeba zaplatit drobný poplatek, ale na STK řidiči jezdit nemusí. U nás platí více než drobný poplatek a na STK se jezdit musí. Mě ale napadlo hned několik důvodů, proč by u nás mohla být povinnost na STK zrušena. Je tady digitalizace a modernizace dopravního systému.

STK jsou zbytečné, kontrolovat auta by šlo už teď i na dálku

Už teď je tady systém mýtných bran, přes které policie může sledovat každého z nás. Nově mají automobilky povinnost dávat do aut takzvané černé skříňky. Jsou tady systémy, jež nařizují řidičům určité úkony. To všechno dohromady vlastně už teď může suplovat STK. Neříkám, že to je správně a že bych to chtěl. Ale může to tak být. Díky pokročilým technologiím a senzorům umístěným v novějších vozidlech může být technický stav monitorován na dálku. Tento systém umožňuje pravidelně sledovat klíčové parametry vozidla.

A upozornit řidiče na nutnost údržby bez nutnosti návštěvy stanice technické kontroly. Snížení byrokratické zátěže? To zní laikovi jako další docela dobrý důvod. Na druhou stranu, předchozí premiér a jeho vláda vymysleli tolik nových úřednických míst, že si nejsem jistý, jestli právě tohle teď prošlo. Ale kdyby se zákonodárci rozhodli zjednodušit administrativu spojenou s provozem vozidel, odlehčilo by to nám všem. Pravidelné technické kontroly byly často vnímány jako zbytečná byrokratická zátěž, zejména pro majitele nových a pravidelně servisovaných vozidel. To je pravda, vlastně to je jinak řečené to, co jsem prohlásil o pár řádků výš.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Odstranění povinnosti jezdit na STK by mělo za cíl snížit náklady a časovou zátěž pro řidiče a zároveň zefektivnit státní správu. A poslední, co mě napadá, je zlepšení kvality a spolehlivosti moderních aut. S rostoucí kvalitou a spolehlivostí moderních vozidel se snižuje pravděpodobnost závažných technických závad. Výrobci automobilů jsou povinni dodržovat přísné normy kvality a bezpečnosti. To určitě významně snižuje potřebu pravidelných kontrol. Tím by mohlo být rozhodnuto, že pro určité kategorie nových vozidel není nutné absolvovat pravidelné technické prohlídky.

Jasně, stará auta by na STK stále musela. Ale napadá mě zase souvislost s tím, co řidiči musí. Že pokud tady jsou všechny ty senzory a hlídače v autech, pak není zapotřebí, aby auta na STK jezdila. Závěrem chci říct jedno. Ano, celý tento článek, resp. druhá polovina, je má spekulace. Vize co by kdyby. V České republice automobily musí jezdit na STK. Pokud by se to ale mělo změnit a má představivost by aspoň částečně byla naplněna, nezlobil bych se. Co vy?

Uvítali byste takové změny na STK?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články