Jedete na dovolenou autem? Nepodceňujte kontrolu těchto věcí, ať vás auto nenechá na cestě

Příprava auta na dovolenou je prevencí před problémy, které mohou nastat během nestandardního zatížení jinak používaného auta.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Způsoby jakými se pak dopravit k moři nebo do jiných vzdálenějších míst je mnoho. Nejjednodušší cestou však stále bývá pro většinu cestujících, použití vlastního vozu. Co vlastně před cestou, která má několik hodin jízdy a stovky kilometrů před sebou, udělat? Je třeba vůbec nějakým způsobem připravovat se na 1-2 týdenní pobyt za hranicemi, kde je třeba znát alespoň jeden cizí jazyk pro domluvení nebo stačí jen sbalit žabky a ručníky do kufru a vyrazit?

Příprava auta na dovolenou svépomocí i s mechanikem

Ne každý má možnost vybrat si auto z domácího vozového parku, ale pro ty, kteří mohou, tak se obecně doporučuje auto nejpohodlnější, nejtišší, nejúspornější atd. Většině z nás je to však jedno a někteří berou i cestu jako cíl. Nicméně je určitě dobré provést následující úkony. Kontrola všech provozních náplní je asi nejjednodušší úkon, dále pak se doporučuje kontrola klimatizace v odborném servise, kde vám doplní chladivo a mazivo do jejího kompresoru. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Svépomocí pak zkontrolujte pneumatiky, jestli je nemáte sjeté, světla zdali svítí všechny (včetně mlhových světel). Pokud se vám auto při dálniční rychlosti zdá trochu roztřepané (ať již vibruje s volantem nebo přímo s celým vozem), tak nechte převážit kola (případně srovnat disky). Nepojedete přece třeba 1500 km s vibrujícím a třepajícím se vozem.

Co dalšího nechat zkontrolovat?

Pokud se vám blíží nějaká prohlídka v servise (výměna oleje apod.), tak se snažte tuto výměnu provést před odjezdem. Moderní auta se dokážou mezi svými příkazy z jednotek pohádat a nejednou už takhle uvedli auto do nouzového režimu. A to na dovolené nechcete. Vše výše zmíněné vám samozřejmě zkontroluje jak váš mechanik, tak i ve vašem servise.

Kolikrát jsou schopni odhalit i blížící se konec některých podvozkových součástí (čepy, tyčky stabilizátorů, tlumiče atd.), případně výměnu brzdových destiček a kotoučů a doporučí vám výměnu. Není to pak zrovna nemalý výdaj, který chcete dávat za servis auta, ale vězte, že při dlouhých cestách za to budete rádi. Pořád je lepší odjíždět s vědomím, že vaše auto je v pořádku, než s tím, že někde může vzniknout problém.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Když pak jedete přes Alpské průsmyky typu Grossglockner apod., kde není problém nastoupat za den i 4000 m, tak to stejné musíte i ubrzdit po cestě zpět. Nemluvě pak o cestě dolů třeba z takového průsmyku Stelvio, kde se vám na úzkých cestách motají cyklisté, motorkáři, karavanisté, občas nějaká dodávka a vy nevidíte do serpentýn.

Co doporučit dále?

Ti z nás, kteří mají automobil na operační leasing, by si měli zkontrolovat, zdali mají od majitele (tím je leasingová společnost) potvrzení, že s vozem mohou vyjet do zahraničí. Většina společností s tím počítá a má to uvedené už v základní nájemní smlouvě, ale je lepší se o této skutečnosti informovat, pokud to nevíte jistě. 

Podobná situace platí, když používáte služební auto k soukromým účelům (což je i dovolená) a vyjedete za hranice. Tato situace by měla být uvedena ve vaší pracovní smlouvě. Nejlepší je zeptat se vašeho zaměstnavatele, jak je to ve vašem zaměstnání s využitím služebního auta pro soukromé cesty do zahraničí.

iZdroj fotografie: Unsplash

Dále nezapomeňte na platnost zelené karty, která musí platit přes celou délku pobytu v zahraničí, to stejné platnost STK (u platností STK byly provedeny státem úpravy v rámci situace Covid-19). Dále už nezbývá nic jiného, než vám čtenářům popřát příjemné chvíle za volantem na dovolených, cestování bez nehod a s úsměvem na tvářích. Jedete si přece odpočinout a vypnout od práce.

Zdroj: STK, YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články