Pokud uvidíte tuto kontrolku na palubní desce, je váš motor již „mrtvý“. Jak se tomu dá vyhnout?

Nepoučitelnost některých řidičů je někdy opravdu zarážející. Raději ušetří několik mrzkých tisícikorun, aby ve finále „prodělali i kalhoty“. Jediný postup je přitom správný – tento.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jednou z nejzásadnějších věcí pro každý spalovací motor je jeho mazání. Pochopitelně, velkou rychlostí a za velké teploty a místy i tlaku se v motoru neustále pohybuje množství součástek, které pokud zůstanou takříkajíc „na suchu“, se velmi rychle přiblíží ke konci své životnosti. Kdo jste (nepřejeme to opravdu nikomu) někdy zadřeli motor, víte dobře, o čem mluvím. Přesto si dnes a denně mohou „servisáci“ hlavy ukroutit nad tím, jak celou věc řidiči neustále podceňují. Pojďme se společně podívat na to, jak se podobným malérům rozhodně vyhnout.

Pokud výrobce píše 15 000 kilometrů maximálně, tak mu zkrátka věřte

Je totiž až s podivem, kolik i jinak vcelku pečlivých majitelů, schopných dopřát vozu například nadstandardní kosmetickou péči, je současně poměrně laxních k pravidelným výměnám oleje. A kdyby to bylo možné, desetkrát bych podtrhnul ono slůvko „pravidelné“. Ideálně tedy každých 10, maximálně 15 000 kilometrů. Vždy, nepřemlouvat se v duchu, že to „ještě chvíli vydrží“. Vydrží, tedy většinou. Nicméně možná vás překvapím jednou informací.

Jak si u auta vyměnit motorový olej? Vše srozumitelně krok za krokem, jednodušší už to být nemůže

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud totiž výrobce trvá na dané specifikaci oleje, většinou ví proč. Nemusíte mít červený diplom z materiálového inženýrství na Harvardu, stačí těm výrobcům zkrátka věřit. A pokud ještě spolu se specifikací trvají na přesném intervalu výměny a píšou 15 000 kilometrů, tak myslí 15 000 kilometrů. Snesou 16 000. Ale ne 25 000. Nebo, jak vám potvrdí jakýkoli automechanik, klidně 30 000 k intervalu, „ono to nějak pořád jede“. Jenže pak je z oleje spíše vazelína.

Spotřebu oleje nemusí všichni odhalit. Tím spíš jsou pravidelné výměny důležité

Výrobci totiž velmi přesně zkouší životnost daných specifikací oleje v kombinaci s jimi použitými technickými řešeními. Nechávají si samozřejmě nějakou rezervu, nikomu se nezadřel motor ve správném objemu při přejetí 500 kilometrů. Jenže ono to je celé složitější – a popravdě detailní popis by zabral spíše dva, pokud ne tři články. Celá „olejová skládanka“ je složena z mnoha faktorů, o nichž často ani technicky zdatný motorista netuší, neb zkrátka nestudoval opravdu detailně konstrukci svého motoru.

Výměna motorového oleje je důležitější, než se zdá. Za jakých okolností ho měnit dříve, a ne až v předepsaném intervalu?

Co mám přesně na mysli? Mám na mysli, že některé motory už z principu (a zvolenou kombinací x-technických řešení) nemají „problém“ spotřebovat klidně litr oleje na 5 000 kilometrů. Našli by se i tací „přeborníci“, co to umí výrazně rychleji. A jakkoli výrobce doporučuje kontrolovat rysku a dolévat, dolévat, dolévat, znáte to. Mnoho z nás se nechce s nějakou „mastnou tyčí“ a hadrem umazat, mnoho z nás navíc ani s sebou nevozí nic, čím by onen chybějící olej případně doplnili.

Nevěřte na žádný „long-life“. Lidé také nežijí 150 let

Pokud tedy nemyslím láhev čaje na zadním sedadle, mající podobnou barvu jako ten olej. A mimo jiné i proto je tak důležitý onen relativně krátký interval výměny, kdy vám dnes každý odborník řekne, že 15 000 je strop a opravdu by ho nepřejížděl. Při dostupnosti kvalitních olejů není opravdu důvod na tomhle šetřit. Pokud totiž nebudete dolévat, kontrolovat ani měřit, je právě výměna oleje při 10 nebo 15 tisících tím, co vám může zachránit motor. Kolik z vás už dovezlo na výměnu motor s olejem pod spodní ryskou? Tak vidíte.

V motorech sice bývají čidla, která vám nízkou hladinu oleje „zahlásí“. Většinou v podobě žluté kontrolky s „olejničkou“ (což je mimochodem možná nejvíc „old school“ kontrolka v celém autě, vycházející snad ještě z náčiní z doby první tříkolky Karla Benze). Problém ale bývá v kalibraci těchto čidel. Neb není výjimkou, že i žlutá kontrolka už hlásí „páchání škody“. A červená kontrolka znamená v podstatě okamžitý stop, pokud nechcete zadřít motor.

Červená znamená „stát“. A také možná „smrt motoru“. Nebo servis za balík peněz

Neb v tu chvíli je hladina oleje hluboce pod všemi možnými limity a pístní kroužky již vesele brousí vložky válců. A vy jste, zcela a úplně zbytečně, poškodili něco, co bude stát pětimístnou částku v servise, pokud to celé nedopadne ještě hůř. Za pár tisíc za nový olej a hodinu času v servisu? To je opravdu drsný nepoměr. A zcela nevýhodný „obchod“. Jinými slovy, nechte si poradit: nepřejíždějte 15 000 a měňte pravidelně olej. Odměnou vám bude dobrý stav vašeho motoru. A to se vyplatí.

Věříte mechanikovi, že vám do auta opravdu nalil přesně ten olej, který si nechal zaplatit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články