Pokud máte vizi vydělat hodně peněz, abyste si mohli koupit originální Bentley nebo Rolls-Royce, vězte, že bohatí je kupují stále méně.
Tato skutečnost se vyjevila více během koronavirové pandemie, jde ale podle všeho o mnohem dlouhodobější trend. Prodeje nových aut fungují tu lépe, tu hůře. Ovšem ojeté drahé vozy jdou doslova na dračku. Například na prodejích Rolls-Royce se dříve nákup ojetých kusů podílel jen asi třetinou, v dnešní době je to téměř 75 %. Důvodem přitom není cena, která pro bohaté není problém, ale dostupnost vozidel.
Podobně jako oblek na míru
Pokud jste si někdy kupovali oblek na míru nebo jakoukoli věc upravenou přesně pro vás, museli jste čekat. U luxusních vozů platí to samé, na jednotlivé modely je zkrátka čekací lhůta. To se ovšem netýká ojetých vozidel, což je hlavní důvod jejich momentální popularity. Pandemie navíc čekací dobu na nové kusy ještě prodloužila. Koronavirus ale jen posílil už dlouho existující trend. Protože čekat na nový vůz kolikrát i téměř půl roku je prostě mizérie.
Navíc cena samotného vozu v čase také pracuje. Protože pokud si auto objednáte za horentní sumu a ta je za půl roku o třetinu nižší, člověka to neuklidní. Tento faktor ovšem nehraje takovou roli jako právě absence lhůty. Ojetiny tak obecně ztrácí punc něčeho okrajového a potupného. I když pak přijedete na prestižní událost starším modelem z druhé ruky, málokdo nad tím bude ohrnovat nos. Vzhledem k okolnostem je na takový krok pohlíženo spíše jako na chytrý tah.
Výhled do budoucna je velkou neznámou
Nabízí se logicky otázka, jak toto chování ovlivní samotný trh za pár let, až koronavirus – doufejme – nebude takovou hrozbou. Zájem o ojeté luxusní vozy totiž převyšuje poptávku po nových. Faktem ovšem je, že chování zájemců mění i cenovou hladinu ojetých vozidel. Poptávka po drahých značkách navíc neklesá, roli hraje pouze doba dodání. Jenže to také nebude platit věčně. A kdo si koupil nyní ojeté Porsche, nejspíše se v budoucnu vrátí i pro nový model.
Automobilky na trendy samozřejmě reagují a kromě jiného vytváří ojetiny uměle. Mohou to být firemní flotily nebo zapůjčená vozidla, způsobů je více. Takové pronájmy a zápůjčky mají přesně stanovenou lhůtu provozu a vrácení, takže pak hladce zapadnou do žádané sekce trhu. Pro firmy je to dobrá reklama, s vozidly jezdí celebrity a další společnosti. Hybatelem taktiky je ovšem saturace segmentu trhu pro movité nedočkavé řidiče. Zjevně je jich pořád dost.