Nad některými slevami a mimořádnými nabídkami zůstává někdy rozum stát. Jako třeba nad limitovanou edicí hot hatche, který zahanbí i ikonickou 911. Za třetinu peněz.
Že doba kolem nás přináší občas zajímavé paradoxy (a to nejen v automobilové produkci), si většina z nás zkrátka již zvykla. Zavedené pořádky, staré jen několik málo let (o desetiletí ani nemluvě), jsou dnes naprosto „vzhůru nohama“ a z toho, co jsme kdysi brali jako automatické, platí máloco. Hledání informací v knihovně? Nenechte se vysmát. Výtah z knížky za víkend? Dnes vteřinová záležitost. Dělení sportovní vůz/kupé/offroad? Nyní vše v jednom. Něco ale přece jen zůstalo. Pojďme se na to podívat společně.
Časy se mění, některé věci (naštěstí) zůstávají
To, co zůstalo, jsou zřejmě docela nepřekvapivě čísla. Ano, exaktní hodnoty vyjádřené čísly jsou (a doufejme, že i nadále zůstanou) jediným objektivním měřítkem všech výkonů, znalostí, schopností, dovedností či služeb, jež nás budou nadále obklopovat. I ve věku 5G sítí v telefonu, AI možností tamtéž, ve věku zcela realistických (ovšem zcela nereálných) „fotografií“ nebo textů, jimž jejich autor nedal nic ze svých znalostí, píle a schopností. Zkrátka je za něj „napsala“ umělá inteligence za několik vteřin.
Která navíc proniká i do automobilů, a pokud si koupíte novější model s hlasovou asistencí, vězte, že s vámi mluví právě AI. Volkswagen už se ani netají faktem, že přímo na palubě jeho vozů je implementován systém Chat GPT. A není daleko doba, kdy tyto systémy budou rozhodovat o tom, jestli pojedeme v tom či onom pruhu, jestli můžeme jet do bezemisní zóny s plug-in hybridem, pokud nemáme dostatečnou rezervu v baterii, či jestli naše vozidlo má zaplacené ručení. A jestli tedy můžeme na silnici.
Dokud zůstanou čísla a reálné výkony, bude svět v pořádku
Zdá se vám to jako sci-fi? S dovolením, nenechte se vysmát. Všechno výše popsané je již dávno dostupné a jediný důvod, proč například posledně zmíněnou kontrolu zaplacení pojistného nemáme nyní v našich vozech, je čistě legislativní. Technicky je to pochopitelně hračka, pro dnešní počítačové systémy a pro vozidla, jež jsou v podstatě stále online a veškerá data do nich (a z nich) proudí bez našeho přičinění. Zjistit, kde se přesně nacházíte a jestli je na VIN vašeho vozu placená pojistka? Triviální, procesor ani nepozná, že něco spočítal.
S reálnými výkony v číslech je to ale jiné. Vždy bude patrné, že někdo „dá stovku“ pod pět vteřin a někdo za 10. Ten rozdíl poznáte i bez stopek. A jakmile se začneme pohybovat pod oněmi pěti vteřinami zrychlení z 0–100 km/h, začínáme se pohybovat v hájemství ryze sportovních vozů. Čtyři vteřiny? To už je velmi slušné, dál už si troufají jen supersporty nebo posílené „civilní“ verze. Příklad? AMG SL 63 4Matic+. Z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy. Za bratru 4,5 milionu korun s daní.
Zrychlení stíhačky za 76 milionů
Nebo třeba takový Bugatti Chiron Pur Sport – z 100 km/h za 2,3 sekundy. Jenže. Civilní Tesla Model S Plaid to umí za tentýž čas, stojí zlomek toho, co Chiron (3,5 milionu proti 76 milionům) a odveze návdavkem manželku, tchyni a babičku i s kocourem. A co kdybychom to otočili? Cenově podobně jako Tesla, ale benzín, a proti němu hot hatch za zlomek? Zajímavý duel. Pak se vcelku jasně nabízí klasický sportovní vůz, možná ten nejklasičtější: Porsche 911 Carrera.
Ta má v „základu“ 283 kW neboli masivních 385 koní, stovku dá za rovné 4 sekundy a pojede maximálně 291 km/h. A stojí přes tři miliony. A proti ní možná nejzajímavější hot hatch na současném trhu, minimálně co se výkonů týče. MG4 ELECTRIC XPOWER GREEN EDITION, jak zní celý název, totiž ze dvou motorů „dostane“ celkem 435 k výkonu, 600 Nm točivého momentu a zrychlením „trumfne“ i to Porsche 911. Na „stovce“ je totiž za působivých 3,8 sekundy. S pohonem všech kol, pochopitelně.
S baterií 64 kWh a dojezdem 385 km dle WLTP, nebo zajímavějších 536 km v městském provozu. A s plnou výbavou. A to nejzajímavější: i s prémiovou matnou barvou pojmenovanou „Zelená Racing Green s černou střechou“ je momentálně v nabídce českého zastoupení MG za akčních „baťovských“ 999 900 korun. To je, na dané výkony a nezměněnou praktičnost vozu, myslím velmi zajímavá nabídka. A zřejmě nejzajímavější hot hatch v poměru výkon/cena u nás. Co myslíte? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!