Český sen: Honem, je tu nový hatchback s výkonem Porsche za cenu Škodovky. Z fotografií působí fantasticky

Nad některými slevami a mimořádnými nabídkami zůstává někdy rozum stát. Jako třeba nad limitovanou edicí hot hatche, který zahanbí i ikonickou 911. Za třetinu peněz.

i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: MG
i Zdroj fotografie: Jaguar
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Že doba kolem nás přináší občas zajímavé paradoxy (a to nejen v automobilové produkci), si většina z nás zkrátka již zvykla. Zavedené pořádky, staré jen několik málo let (o desetiletí ani nemluvě), jsou dnes naprosto „vzhůru nohama“ a z toho, co jsme kdysi brali jako automatické, platí máloco. Hledání informací v knihovně? Nenechte se vysmát. Výtah z knížky za víkend? Dnes vteřinová záležitost. Dělení sportovní vůz/kupé/offroad? Nyní vše v jednom. Něco ale přece jen zůstalo. Pojďme se na to podívat společně.

Časy se mění, některé věci (naštěstí) zůstávají

To, co zůstalo, jsou zřejmě docela nepřekvapivě čísla. Ano, exaktní hodnoty vyjádřené čísly jsou (a doufejme, že i nadále zůstanou) jediným objektivním měřítkem všech výkonů, znalostí, schopností, dovedností či služeb, jež nás budou nadále obklopovat. I ve věku 5G sítí v telefonu, AI možností tamtéž, ve věku zcela realistických (ovšem zcela nereálných) „fotografií“ nebo textů, jimž jejich autor nedal nic ze svých znalostí, píle a schopností. Zkrátka je za něj „napsala“ umělá inteligence za několik vteřin.

Nový Golf je tady. Místo manuální převodovky vám nabídne ChatGPT. Opravdu chcete, aby za vás řídila umělá inteligence?

Která navíc proniká i do automobilů, a pokud si koupíte novější model s hlasovou asistencí, vězte, že s vámi mluví právě AI. Volkswagen už se ani netají faktem, že přímo na palubě jeho vozů je implementován systém Chat GPT. A není daleko doba, kdy tyto systémy budou rozhodovat o tom, jestli pojedeme v tom či onom pruhu, jestli můžeme jet do bezemisní zóny s plug-in hybridem, pokud nemáme dostatečnou rezervu v baterii, či jestli naše vozidlo má zaplacené ručení. A jestli tedy můžeme na silnici.

Dokud zůstanou čísla a reálné výkony, bude svět v pořádku

Zdá se vám to jako sci-fi? S dovolením, nenechte se vysmát. Všechno výše popsané je již dávno dostupné a jediný důvod, proč například posledně zmíněnou kontrolu zaplacení pojistného nemáme nyní v našich vozech, je čistě legislativní. Technicky je to pochopitelně hračka, pro dnešní počítačové systémy a pro vozidla, jež jsou v podstatě stále online a veškerá data do nich (a z nich) proudí bez našeho přičinění. Zjistit, kde se přesně nacházíte a jestli je na VIN vašeho vozu placená pojistka? Triviální, procesor ani nepozná, že něco spočítal.

Třicet let starý VW Golf 1.9 TDI šokoval na dálnici maximální rychlostí. A to má najeto milion kilometrů

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

S reálnými výkony v číslech je to ale jiné. Vždy bude patrné, že někdo „dá stovku“ pod pět vteřin a někdo za 10. Ten rozdíl poznáte i bez stopek. A jakmile se začneme pohybovat pod oněmi pěti vteřinami zrychlení z 0–100 km/h, začínáme se pohybovat v hájemství ryze sportovních vozů. Čtyři vteřiny? To už je velmi slušné, dál už si troufají jen supersporty nebo posílené „civilní“ verze. Příklad? AMG SL 63 4Matic+. Z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy. Za bratru 4,5 milionu korun s daní.

Zrychlení stíhačky za 76 milionů

Nebo třeba takový Bugatti Chiron Pur Sport – z 100 km/h za 2,3 sekundy. Jenže. Civilní Tesla Model S Plaid to umí za tentýž čas, stojí zlomek toho, co Chiron (3,5 milionu proti 76 milionům) a odveze návdavkem manželku, tchyni a babičku i s kocourem. A co kdybychom to otočili? Cenově podobně jako Tesla, ale benzín, a proti němu hot hatch za zlomek? Zajímavý duel. Pak se vcelku jasně nabízí klasický sportovní vůz, možná ten nejklasičtější: Porsche 911 Carrera.

Investiční Bugatti Veyron za 280 000 Kč pro širokou veřejnost. Vyrobí se 99 kusů a jeho hodnota už jen poroste

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ta má v „základu“ 283 kW neboli masivních 385 koní, stovku dá za rovné 4 sekundy a pojede maximálně 291 km/h. A stojí přes tři miliony. A proti ní možná nejzajímavější hot hatch na současném trhu, minimálně co se výkonů týče. MG4 ELECTRIC XPOWER GREEN EDITION, jak zní celý název, totiž ze dvou motorů „dostane“ celkem 435 k výkonu, 600 Nm točivého momentu a zrychlením „trumfne“ i to Porsche 911. Na „stovce“ je totiž za působivých 3,8 sekundy. S pohonem všech kol, pochopitelně.

Škoda a Dacia to mohou v ČR balit, nejlevnější MG jim jde tvrdě po krku. Malý detail, a co dokáže

iZdroj fotografie: MG

S baterií 64 kWh a dojezdem 385 km dle WLTP, nebo zajímavějších 536 km v městském provozu. A s plnou výbavou. A to nejzajímavější: i s prémiovou matnou barvou pojmenovanou „Zelená Racing Green s černou střechou“ je momentálně v nabídce českého zastoupení MG za akčních „baťovských“ 999 900 korun. To je, na dané výkony a nezměněnou praktičnost vozu, myslím velmi zajímavá nabídka. A zřejmě nejzajímavější hot hatch v poměru výkon/cena u nás. Co myslíte? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Co říkáte na zrychlení 3,8 sekundy za 999 tisíc?

Zdroj: MG Motor
Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články