Vyšetřovatelé Evropské unie zaslouží pochvalu za snahu přijít věci na kloub, ale konkrétně v tomto případě se mohli zeptat kohokoli z oboru. A ještě by ušetřili za letenky a hotely.
Zpráva magazínu Automotive News je v tomto případě mimořádně stručná: „Vyšetřovatelé Evropské komise mají v nadcházejících týdnech zkontrolovat čínské výrobce automobilů v rámci vyšetřování. Na základě jeho výsledku se rozhodne, zda uvalit sankční cla na ochranu evropských výrobců elektrických vozidel. Inspektoři navštíví BYD, Geely a SAIC,“ uvedly dva zdroje. Přičemž jeden z nich uvedl, že vyšetřovatelé nenavštíví nečínské značky vyráběné v Číně, jako je Tesla, Renault a BMW. To zní zajímavě. Pojďme se na to podívat společně.
Veřejně známé tajemství o státní podpoře čínských automobilek
Vyšetřování, které bylo zahájeno v říjnu a má trvat 13 měsíců, se snaží zjistit, zda levnější elektromobily vyrobené v Číně nespravedlivě netěží ze státních dotací. Nejsem si ale příliš jistý, že vyšetřovatelé EU „objeví Ameriku“. Neb skutečnost, že nízké ceny importovaných vozidel z Číny jsou z části zapříčiněny státními subvencemi, je v branži již celkem dlouho známá skutečnost. Ostatně stát má ve velkých automobilkách svůj podíl, čínský kapitalismus je zkrátka stále tak trochu státní/stranický. A co strana řekne, to platí.
Jak už to však v těchto případech bývá, jedna věc jsou kuloárové informace, druhá je skutečné vyšetřování, kde jde o peníze až v první řadě. To se potom karta velmi rychle otočí. Čína v tomto případě neváhala a celkem nekompromisně naznačila, že vyšetřování povede k eskalaci napětí mezi Pekingem a EU. Zvláštní, jeden by řekl, že pokud je všechno v nejlepším pořádku a není co skrývat, pak nemůže nikomu žádná inspekce vadit. Naopak se často nabízí plná součinnost. Jak vidno, ne vždy tomu tak zřejmě bude.
Impérium vrací úder, kontrolní vzorek je zvláštní
A že nejlepší obrana je útok, ví zřejmě nejen fotbalisté. Minulý týden tak Čína zahájila antidumpingové šetření brandy dovážené z Evropské unie. Což je krok, který se zdá být zaměřen na Francii, která velmi intenzivně podporuje právě onu „vyšetřovací misi“. A která se netajila svým rozhodnutím znevýhodnit levné elektromobily z Číny. Mezi které spadají základní modely od MG, Geely nebo Chery. Jinými slovy: Chcete nám kontrolovat naše automobilky? A vaše brandy nečerpá státní podporu?
Zajímavý je na kontrole každopádně fakt, že se nebude zaměřovat na evropské značky vyráběné v Číně, jakkoli by tyto jinak do rámce kontroly spadaly také. Jinými slovy, francouzský Renault s Dacií Spring může být „v klidu“, stejně jako Volvo s modelem EX30. Ale paradoxně Tesla s Modelem 3 také (vyrábí se v Berlíně). Pravdou zůstává, že podíl vozidel vyrobených v Číně na trhu elektrických vozidel v Evropské unii vzrostl na 8 procent. V roce 2025 by pak mohl dosáhnout 15 procent, přičemž tyto elektromobily se obvykle prodávají o 20 procent méně než modely vyrobené v EU.
Jak učinit napjaté vztahy ještě napjatějšími
Vztahy mezi Čínou a EU jsou mírně napjaté i vzhledem k užším vztahům Pekingu s Moskvou po ruské invazi na Ukrajinu. EU se snaží snížit svou závislost na druhé největší světové ekonomice, zejména pokud jde o materiály a produkty potřebné pro její zelený přechod. Čínští výrobci elektromobilů, od lídra trhu BYD až po menší rivaly Xpeng a Nio, zároveň zvyšují úsilí o expanzi do zámoří. Z jednoduchého důvodu: domácí konkurence zesiluje a růst se zmírňuje. Mnoho z nich si navíc stanovilo export do Evropy jako svoji prioritu.
Odhaduje se, že Čína loni předstihla Japonsko jako největšího světového vývozce automobilů a dodala 5,26 milionu vozů v hodnotě asi 102 miliard dolarů, uvedl tento týden čínský automobilový svaz. Je tedy zřejmé, že ať už to je se státními dotacemi pro čínské automobilky jakkoli, evidentně fungují. A obávám se, že na tom nic nezmění ani „kriminálka Brusel“. Co třeba zkusit systémové řešení: „neházet klacky pod nohy“ evropským automobilkám a přiměřeně zdanit/proclít asijský dovoz? Možná by to bylo efektivnější.