Modrý maják a oranžový maják nejsou jedno a to samé. Křižovatka bez dopravních značek se řídí jasným pravidlem.
Křižovatka do tvaru kříže a bez jakéhokoli dopravního značení se řídí jednoduchým pravidlem. Pokud chybí dopravní značení, dává řidič přednost vozidlu po své pravé ruce. Zjednodušeně řečeno. Ale co když přijede ke křižovatce automobil s blikajícím majákem, mění se situace ve prospěch automobilu se světelnou výstrahou? Je to tak trochu chyták, typická otázka z testů autoškol. Daná situace může být popsána několika výrazy a respondent má zvolit správnou odpověď.
Jednoduché situace obvykle mají jednoduché řešení
Otázka je směřována na řidiče zeleného automobilu a ten má rozhodnout, zda projede křižovatkou jako poslední, přičemž jako první projede vozidlo s blikajícím majákem. Nebo jestli dá přednost protijedoucímu vozu a pak může pokračovat do křižovatky. Popřípadě zda má přednost před protijedoucím vozidlem. Správná je poslední varianta, zároveň musí řidič zeleného automobilu sledovat chování řidiče ve vozidle před sebou.
Situaci je pro pochopení potřeba rozebrat postupně. Už bylo řečeno, že křižovatka bez dopravního značení se řídí pravidlem pravé ruky. Podle tohoto tedy řidič červeného auta vjede do křižovatky, nemá nikoho po své pravé straně. Zelené auto jej následuje. Řidič modrého vozu odbočuje a dává přednost protijedoucím vozidlům. Navíc má po pravé ruce oranžový automobil, pojede jako poslední. Jak je na tom ale dodávka s blikajícím oranžovým světlem.
Hyeny asistenčních služeb nemají právo přednosti v jízdě
Legislativa říká, že „řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“ Nutné je zaměřit se na podstatu pojmu pracovní činnost. Pracovní činnost například asistenční služby znamená konkrétně aktivitu na místě dopravní nehody.
Tam může být maják zapnutý, například při nakládce vozidla na odtah. Kolem jedoucí řidiči by měli být obezřetní a reflektovat na výstražné blikání. Do pracovní činnosti však nelze řadit samotný příjezd těchto pracovníků k dopravní nehodě. Jinak řečeno, blikající oranžový maják neznamená při jízdě žádná privilegia a výhody. Toto je třeba si pamatovat, jakkoli někdy řidiči takto označených vozidel jezdí stylem, jenž se téměř vyrovná dramatické jízdě policie s modrým majákem.
Jiný příklad, související více se situací na obrázku, je vozidlo údržby komunikací. Vozidlo může blikat, ale pokud posádka nevykonává pracovní činnost, nic se neděje. Až když by pracovníci vystoupili a například začali uklízet vozovku, je třeba je brát v potaz. Podtrženo a sečteno, průjezd křižovatkou bez dopravního značení je stejný jak s vozidly bez majáku, tak s vozidlem s oranžovým majákem.