Že se na kruhovém objezdu používá i levý blinkr a pravidlo levé ruky, někteří řidiči zřejmě vůbec netuší. Jinak by na nich nebylo tolik zbytečných nehod.
Patřím ke generaci, pro kterou byly kruhové objezdy jakési novum, k němuž se přistupovalo zejména tam, kde bylo žádoucí zvýšit plynulost dopravy. A tím i její bezpečnost. Neb, co si budeme nalhávat, pokud se jezdí plynule a všichni respektují všechna (nebo alespoň většinu) nařízení, výsledkem je nejen menší stres pro všechny účastníky silničního provozu, ale ruku v ruce s tím i jejich větší bezpečnost. Přesto se i dnes můžeme setkat s chybami, vedoucími k nehodám na „kruhácích“. Pojďme se na to, jak jim předcházet, podívat společně.
Největší kruhový objezd v Čechách skrývá několik nástrah
Úvodem to zcela základní: začátek neboli vjíždění na kruhový objezd. Samozřejmě dáváte přednost vozidlům, která už na kruhovém objezdu jsou. Zařadíte se směrem jízdy doprava, před výjezdem dáváte znamení o změně směru jízdy. Co je na tom tedy složitého? Nic. V této „základní úrovni“ pochopitelně nic. Naopak, je to velmi jednoduché. Oproti standardní křižovatce snad i naprosto primitivní. Víte ale, jak se chovat například na křižovatce, která má dva nebo více pruhů, nebo skrz ni dokonce vede tramvajový pás?
Představte si například kruhový objezd v Praze v Dejvicích, jemuž nejen lidé z Prahy neřeknou jinak než „dejvický kulaťák“. Je to největší kruhový objezd v republice a je tak pochopitelné, že bude i nejsložitější na dopravní orientaci. A navíc, v rozporu s úvodem popsanou větší bezpečností tohoto typu křižovatek, se nepyšní zas tak malou nehodovostí. Za což žel mohou řidiči, kteří tady zmatkují i v případech, kdy to není vůbec nutné. Jak tedy postupovat při jízdě na větším kruhovém objezdu se dvěma pruhy?
I na kruhovém objezdu je nutno dávat levý „blinkr“
Jako první si „načtěte“ dopravní / vodorovné značení, které vám ukáže, jaké směry výjezdů jsou určeny pro jednotlivé pruhy. Pokud chcete vyjet již prvním výjezdem, obvykle k tomu slouží pravý pruh. Pro druhý nebo další výjezd (obvykle při průjezdu rovně či doleva) použijte levý pruh, pokud značení neurčuje jinak. Do levého pruhu však vjíždíte až tehdy, pokud dáte znamení o změně směru jízdy – vlevo. Což mnoho řidičů buďto ani neví, nebo to zkrátka nedělá. Jednoduché pravidlo přitom zní: odbočuji po své levé ruce? Dávám i na „kruháku“ levý blinkr. Tečka.
Nezapomeňte zároveň, že na kruhovém objezdu neexistuje možnost „předjíždění“. Jinými slovy: vozidla v pravém pruhu nesmí blokovat ta, která se chystají sjet, a vozidla v levém pruhu nesmí náhle přejíždět do pravého pruhu. Při přejezdu mezi pruhy používejte důsledně a s dostatečným předstihem znamení o změně směru jízdy. Při výjezdu z objezdu jej uveďte v činnost opravdu zavčasu, aby ostatní řidiči stihli zareagovat.
Tramvajový pás? Žádný problém, když víte, jak na to
Pokud podobně jako v pražských Dejvicích narazíte na kruhový objezd s tramvajovým pruhem, není to nic děsivého, i když to tak může vypadat. U tramvajového pruhu se často objevují dopravní značky, které upravují podmínky přednosti. Pokud ne, platí pravidlo, že pokud tramvaj vyjíždí ven z kruhového objezdu a kříží tím vnější pruh, dáváte jí přednost.
V úvodu jsem naznačil, že kruhové objezdy jsou obecně oblíbenější než křižovatky. A bezpečnější. Kruhové objezdy totiž výrazně snižují riziko nehod, zejména těch způsobených nedáním přednosti v jízdě. Jasně to říkají i analýzy Portálu nehod. Zatímco na běžných křižovatkách je tento problém příčinou 52,1 % nehod, na kruhových objezdech klesá na 38 %. Konstrukce kruhového objezdu navíc nutí řidiče zpomalit a lépe vyhodnotit situaci při vjezdu, což zvyšuje jejich pozornost a snižuje riziko vážných kolizí.
Mimochodem, jak to máte vy s „kruháky“? Patří mezi vaše oblíbená místa v provozu a na cestách? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!