Švédové přišli s novým kruhovým objezdem, který slibuje větší plynulost provozu. Čeští řidiči by ho uvítali. Jak vypadá a funguje?
Věřím, že stejně jako já nesnášíte každodenní stres v ranní dopravní špičce. Řidiči nervózně kličkují v kolonách, do toho problémy s parkováním a hlavně – nekonečné čekání na křižovatkách. Kruhové objezdy sice pomáhají, ale přiznejme si, jejich kapacita není nekonečná. Švédové proto přišli s geniálním řešením. Jmenuje se Hasselcirkeln a mohl by změnit život řidičům po celém světě – Česko nevyjímaje.
Kruhový objezd bez stresu a nehod. Realita nebo sen?
Hasselcirkeln není jen další obyčejný kruháč, jakých máme u nás stovky. Je to promyšlené dopravní řešení, které slibuje plynulou dopravu, méně nehod, a hlavně méně stresu za volantem. Zásadní rozdíl? Více pruhů s jasně definovanými směry, intuitivní značení a žádné ostré přejíždění mezi pruhy přímo uvnitř kruhu. Klasický problém „kdo má přednost“ tak odpadá – řidič jednoduše vjede do svého pruhu a projede bez kolize a bez zastavení. Zní to jednoduše? Protože to jednoduché skutečně je.
Redakce AutoŽivě pro vás připravila přesný překlad jednotlivých legend bod obrázkem:
(1) Náhlá/ostrá změna úhlu v místě, kde začíná nový vnitřní jízdní pruh (jasně ukazuje řidičům, že mají pokračovat ve svém jízdním pruhu a nikoliv sledovat vnitřní okraj kruhu).
(2) Široká oddělovací plocha (vyšrafovaná zóna) mezi vnitřním a vnějším jízdním pruhem uvnitř kruhového objezdu (poskytuje jasné vodítko řidičům, současně umožňuje snadnou zimní údržbu stejně jako dnes; povrch této plochy se nebude tolik opotřebovávat jako běžné vodicí čáry, protože přes ni nebudou jezdit žádná vozidla, a nebudou ji potřebovat využívat ani dlouhá vozidla).
(3) Ostrůvek mezi jízdními pruhy na výjezdu (jasně upozorňuje řidiče jedoucí ve vnitřním pruhu, že mají při výjezdu pokračovat vlevo od ostrůvku, a tedy se nemají přesouvat do pravého pruhu).
(4) Možnost změnit jízdní pruh v úseku bezprostředně za místem, kde začíná nový vnitřní pruh, což umožňuje otočení do protisměru (U-otáčky).
(5) Vozidla jedoucí v pravém pruhu v praxi nemusí dávat přednost vozidlům ve vnitřním jízdním pruhu, což zvyšuje plynulost provozu (povinnost dát přednost platí vůči všem vozidlům v kruhovém objezdu, ale řidič se sám rozhoduje, kterým vozidlům musí dát přednost, aby nevzniklo nebezpečí či překážka).
(6) Totéž jako (5), ale v tomto případě pouze pro dopravu odbočující vpravo.
Statistiky jsou jednoznačné: Hasselcirkeln funguje
Podle švédských dopravních expertů dokáže nový kruháč zvýšit kapacitu křižovatky až o 40 % a současně snížit počet dopravních nehod až o 80 %. Už tato čísla jasně dokazují, že se nejedná jen o další severský experiment, ale o vážný krok vpřed v modernizaci silniční infrastruktury.
Představte si křižovatku, kde nemusíte řešit přednost, zastavování nebo zmatené značení. Vjedete, projedete a pokračujete v jízdě bez nervů. Co by za to řidiči v Praze, Brně, Ostravě nebo Plzni dali!
Čeští odborníci: Je to možné i u nás
Hovořil jsem o novince s několika dopravními experty. „Naše kruhové objezdy jsou často stavěné podle zastaralých norem, nové koncepty k nám přicházejí pomalu. Hasselcirkeln má však potenciál i u nás,“ říká pro AutoŽivě.cz lektor autoškoly Jan Konečný.
Odborníci se shodují, že nový systém by šel zavést i v českých podmínkách, zejména na nejzatíženějších komunikacích. Důležitá je ale změna přístupu úřadů a ochota experimentovat. „Pokud to funguje ve Švédsku, proč by to nešlo u nás? Češi jsou skvělí řidiči, zvládneme i tohle,“ dodává s úsměvem Konečný.
Výzva politikům a úředníkům: Nebojte se pokroku!
Proč tedy stále čekáme? Proč se v České republice tak bojíme nových a funkčních řešení? Protože jak se ukazuje ve Švédsku, odvaha k inovacím se opravdu vyplácí. Takže malá výzva pro české politiky a úředníky: nechte se inspirovat, nebojte se změn a ukažte odvahu, kterou od vás řidiči právem očekávají.
Pojďme společně udělat krok vpřed a dát šanci dopravní revoluci. Hasselcirkeln ukazuje, že i jednoduché řešení může mít obrovský dopad na náš každodenní život. Konec konců, nikdo z nás nechce trávit život čekáním na křižovatce.