Až když se člověk dovídá další a další podrobnosti z (možná) rakouského krachu tohoto století, zjišťuje, jak neuvěřitelně nezodpovědně si management počínal.
Kdyby to celé nebylo tak neuvěřitelně smutné, tak snad i řeknu, že by se jeden zasmál. Jenže tohle k smíchu moc není. A dnes je již jisté, že to navíc bude spoustu lidí poměrně hodně bolet. A co je nejsmutnější, bolet to bude zřejmě i ty, kdož za nastalou situaci vůbec nemohou. Tedy zaměstnance, dealery, partnery, zkrátka ty všechny, kdož o nynější (vpravdě katastrofální) situaci nevěděli. Nebo možná něco tušili, ale rozhodně nevěděli všechno. Pojďme se na to podnikání „po rakousku“ podívat společně.
Oslavy 90. let od založení firmy s chutí hořkých mandlí
A ti z vás, kdož dosud ještě tápali, případně si nebyli jisti: ano, píšu o KTM, pochopitelně. Přiznám se, že i pro mne byly úvodní zprávy o nepříliš dobré kondici celé značky do jisté míry překvapením. KTM? Proč zrovna KTM? Konkurence z Asie? Měl jsem zkrátka za to, že Rakušané mají byznys odjakživa „v malíčku“, a pokud továrna fungovala dlouhé roky a měla špičkové produkty, není důvod k obavám. Tady elektromobily a EU přece nehrozí. Nebo se mýlím?
V podstatě ano i ne. Rok 2024 byl navíc pro KTM symbolický, neb v něm firma oslavila 90 let existence. Jakkoli ty oslavy byly zřejmě s příchutí pelyňku, a tedy pěkně hořké. Na každý pád, historie je daná: firmu založil v roce 1934 Hans Trunkenpolz a původně šlo jen o prodejce německých aut a motorek. Do výroby prvních motocyklů se firma pustila až po druhé světové válce a její výraznější expanze se začala odehrávat až v průběhu šedesátých let minulého století.
Do roku 2022 šlo všechno skvěle. A pak přišel strmý sešup dolů
Kde v roce 1991 přišel první pád. A první bankrot. Firma se však úspěšně sanovala a nový podnik pod názvem KTM Sportmotorcycle GmbH zaznamenala následně de facto trvalý růst prodejů, který trval až do roku 2022. Mimochodem, během třiceti let se z firmy o 160 zaměstnancích s produkcí 6 000 motorek ročně stal evropský gigant vyrábějící 1 000 motocyklů denně (denně!!!). Proč to zdůrazňuji? Vysvětlím za okamžik. O jeho dalším osudu se rozhodne v nejbližších měsících.
Rok 2024 pro firmu znamenal zásadní zlom. V číslech: propuštěno bylo již zhruba 1 000 zaměstnanců, v poslední vlně na konci roku 2024 dalších 300 a teď v lednu a v únoru 2025 přijde další vlna propouštění. Tržby v prvním pololetí roku 2024 klesly meziročně o 27 procent a firma vykázala ztrátu ve výši 195 milionů eur (zhruba 4,9 miliardy korun) ve srovnání s 97 miliony eur v předchozím roce. A to hlavní: v porovnání s rokem 2022, kdy KTM zaznamenala rekordní zisky, jde o propad ve výši až 90 procent.
Jinými slovy, pád až na dno. Akcie spadly dolů podobně, o 87 procent a padají dále. Nicméně jakkoli to není nic příjemného, stane se to. Co však nedokážu naprosto pochopit, je tento fakt: KTM má na skladě VYROBENÝCH 130 000 (!!!) motocyklů, o nichž se dosud příliš nemluvilo. To je naprosto absurdní, šílené, fantasmagorické číslo. Naprosto nepochopitelné pro nikoho, kdo nejenže nemusí dělat byznys, ale má všech pět pohromadě a alespoň minimální selský rozum k tomu.
Problémy KTM v číslech
- Celkem zaměstnanců v Rakousku: 4 000
- Celkem skupina Pierer Industries ve světě: 10 000
- Za rok 2024 propuštěno v Rakousku: přes 1 300 zaměstnanců
- 2025: plán propustit dalších 500 zaměstnanců jen v Rakousku
- Rozdáno 11 000 neprodejných elektrokol mezi zaměstnance
- Tržby v prvním pololetí roku 2024 klesly meziročně o 27 procent
- Ztráta za rok 2024: 195 milionů eur
Jinými slovy: během roku 2024 se již dávno vědělo, že je všechno špatně. Přesto někdo (a vše ukazuje na většinového vlastníka Stefana Pierera) dál nechal vyrábět motocykly na sklad, dokonce i se staršími normami Euro5. Ačkoli věděl, že tím způsobí jen další problémy v budoucnu. Od roku 2025 totiž platí u motocyklů nová norma Euro 5+. A mnohé dealery tak postavil před neřešitelný rébus: musí odebrat starší stroje, které prodají jen velmi špatně, se značnou ztrátou, pokud vůbec.
Ohrožené jsou i legendární značky v jiných zemích
Popravdě, na tomto není v pořádku zřejmě víc věcí. Rakouská vláda se přesto snaží nenechat podnik padnout, neb samotné Rakousko na tom není ekonomicky nejlépe. A KTM, pod nějž spadá mimochodem i italská kultovní MV Augusta nebo GASGAS či Husqvarna, by v případě pádu opravdu na pozitivním obrazu Rakouska moc nepřidalo. Přesto: 130 000 motorek na skladu. Co tomu říkáte? Nepodnikají ti Rakušané nějak prapodivně? Proč se to vlastně dostalo až sem, co myslíte?