Existují řidiči, kteří se na některých místech plouží; a to zcela zbytečně, protože nejsou obeznámeni s jednou konkrétní značkou.
Jedna silnice v Praze je zcela výjimečná a vzniká na ní zvláštní paradox – řidiči jedou naprosto jinak, než by mohli. Běžné nedodržování rychlosti vypadá tak, že na úsecích s omezením 50 km/h jede řidič osmdesátkou, jenže naopak tam, kde je 80 km/h povoleno, se z nejasného důvodu plouží padesátkou. Jenže takhle vzniká mnoho nebezpečných situací a hustý provoz; přitom by stačilo sledovat značky a zbytečně nepanikařit před kamerou, která na úseku měří rychlost.
Silnice, kde se dějí dopravní divy
Zmíněná silnice v Praze se jmenuje 5. Května a platí na ní omezení na 50 km/h kvůli hustší bytové zástavbě. Je ale vybavena třemi proudy, tudíž řada řidičů zrychluje a není proto divu, že úsek patří mezi oblíbené destinace dopravní policie. Ta vytrvale křižuje v maskované Octavii jako loď a na přídi má místo vlajky radar. Jenže pak dojde ke změně situace, neboť oblast Pankráce je vybavena značkou Silnice pro motorová vozidla (IZ 2a).
Tato značka dovoluje zrychlení až na 110 km/h mimo obec, zatímco v ní pak 80 v hodině. A to je přesně rychlost, jakou tu mají řidiči zařadit. Paradoxně ale právě tady řidiči často brzdí na 50 km/h, pročež tu výrazně houstne provoz, což má nejspíš na svědomí kamerový systém umístěný 100 metrů před touto značkou. Pro řidiče je to signál „můžeš dostat pokutu“, takže sundají nohu z plynu a na zmíněné značce již znovu nezrychlí. V zásadě nejspíš neví, jak se zachovat.
Problematický úsek s rizikovým chováním
Tento úsek mířící z centra je ale jeden z mnoha, kde se nic nekontroluje, protože měření probíhá jen směrem do centra a kamery měří pouze hustotu provozu. Ostatně v úseku, kde se mění rychlostní limity, by bylo pro systém dosti obtížné spočítat průměrnou rychlost řidiče a určit, zda porušil dopravní předpisy. Řidiči tím pádem před kamerami panikaří zcela zbytečně. Navíc se další značka nechystá, protože trendem je naopak jejich omezení a tudíž větší přehlednost.
Při jízdě z centra je tedy nutno vzpomenout si na lekce z autoškoly a zrychlit, protože i hustší doprava má na svědomí nehodovost tohoto úseku. Policejní mapa nehodovosti jasně ukazuje střety, kde je obvyklou příčinou nedodržení bezpečné vzdálenosti, přejíždění mezi pruhy a skutečnost, že se řidiči nevěnují naplno řízení. Praha má hodně dalších míst, kde lze bez problémů jezdit až 80 km/h, a podobné úseky jsou i v Brně, Ostravě či dalších městech.