Auto, které nedává absolutně žádný smysl, a to i kdyby stálo jedinou korunu. Nabíjí se nekonečně dlouho, a navíc má de facto nulový dojezd.
Mladí lidé asi nebudou tušit, o co jde. Já ale jako „starší ročník“ jsem seriál Návštěvníci miloval. Bylo to něco jiného, než co nabízela tehdejší socialistická televize. A hlavně tam bylo úplně fantastické auto. Lada Niva, která uměla nejenom cestovat v čase, ale také zvládla „krtkovat“. Tedy zahrabat se a cestovat pod zemí. Nebudu řešit problém cestování v čase. Ani to, že vlastně nebyla technologie jízdy pod zemí nijak naznačena, auto tam prostě jelo.
Je to kompaktní SUV z doby, kdy SUV ještě neexistovalo
Byl jsem touhle Ladou uchvácen. A vydrželo mi to až do dospělosti. Chtěl jsem ji později dokonce koupit. Z nostalgie. Ale to už jsem tak nějak podlehl potřebě komfortu a rychlosti a vzpomínky na dětství ustoupily racionálnímu pohledu na věc. Přesto ale dál beru Ladu Niva jako jednoduché auto, které zvládne projet nemyslitelným terénem. Je to legendární auto. První generace tohoto vozu je dodnes vidět na cestách. A mimo ně, hlavně kvůli uzamykatelnému mezinápravovému diferenciálu a převodovce s redukcí.
To je výbava, jež zaručuje skvělý terénní výkon. První generace byla poháněna benzínovým motorem s výkonem 80 koní. Jednoduchý motor s nijak výrazným charakterem, ale dostatečným potenciálem jet po silnici a zdolat nástrahy offroadu. Nicméně časy se mění, vše se vyvíjí a vyvíjí se i Lada Niva. Automobilka představila nový elektromobil, elektrickou verzi ikonické Nivy. Škoda, že nevypadá jako někdejší Vision X, tenhle koncept Lady se mi fakt líbil.
Nový model má elektromotor s maximálním výkonem 120 kW. Ovšem trvalý výkon je pouhých 60 kW. Zrychlení z nuly na sto kilometrů za hodinu zvládne auto za 9,6 vteřiny. V nabídce zůstávají i další modely, jako je pětidveřová Lada Niva Travel a třídveřová Lada Niva Legend. Ty mají kořeny sahající hluboko do minulého století. Elektrická novinka je naopak „diskutabilní“ s ohledem na futuristický výhled. Designově je nová elektrická Niva velmi podobná modelu Niva Travel. Hlavní rozdíl spočívá v umístění akumulátoru, ten je uložen v zavazadlovém prostoru.
Baterie v kufru není ideální, omezuje značně jeho velikost
Nejde o zrovna chytré řešení, baterie výrazně snižuje transportní objem zavazadelníku. Baterie má kapacitu pouhých 34 kWh a její nabití trvá 12 hodin. Dlouhá doba nabíjení je způsobena nízkým maximálním nabíjecím výkonem pouhých 3,7 kWh. To je polovina běžného nabíjecího výkonu současných plug-in hybridů. Pro srovnání, elektromobil Volkswagen ID.7 by při tomto výkonu nabíjel téměř celý den.
Naopak pokud by se elektrická Lada Niva nabíjela výkonem 175 kW, který nabízí Volkswagen, byla by nabitá za přibližně 12 až 15 minut. Tady ruská technologie zaostává daleko za běžným průměrem. Nový elektromobil Lada e-Niva šokuje katastrofálně nízkým dojezdem. Za ideálních podmínek zvládne ujet pouze 175 kilometrů. Kolik by to bylo v běžném provozu? V reálu při vyšších rychlostech mnohem méně, pravděpodobně pod 100 kilometrů.
A to se nebavíme o tom, jak by asi Niva dopadla v typickém ruském mrazu. Dojezd by byl asi na hranici permanentního vybití. Pro koho je toto nové auto určeno? Popravdě nevím. Jestliže je elektrická Lada Niva určena převážně pro ruské zemědělce, kteří žijí daleko od měst, je to fiasko. Chybí nabíjecí infrastruktura pro elektromobily. I kdyby tato infrastruktura existovala, nízký nabíjecí výkon a krátký dojezd by řidiče hrubě omezovaly.
Elektrická Lada Niva nedává smysl, na nabití nikam nedojede
Otázkou zůstává, jak se elektrická Niva osvědčí v terénu, kde její předchůdkyně excelovala. Vyhlídky nejsou příliš optimistické. A znovu, je tady ten krátký dojezd. Tímhle autem na Sibiř nedojedete. Zbytek světa takové auto nepotřebuje, nechce. Pokud elektromobil, tak ideálně nějaký čínský. Myslím tím kdekoli jinde než v Evropě či USA.
Za mne je elektrická verze Lady Niva krok zpět. Nízký dojezd, dlouhá doba nabíjení a omezená praktičnost? Právě kvůli tomu bude nová Niva pro mnohé potenciální zájemce neatraktivní. Elektrická Lada Niva může být zajímavým pokusem o modernizaci značky. Ovšem podle mého názoru mimo signálu, že „Lada chce jít dopředu“, je tento model zbytečným krokem do slepé uličky.