Má smysl utratit tisíce korun za služby autorizovaného servisu, když si můžete auto voskovat sami? Redaktoři dánského automobilového magazínu se nemohli shodnout tak dlouho, až se rozhodli uspořádat experiment, který by na tuhle otázku definitivně odpověděl. Jako zástupce běžného auta posloužil ojetý Suzuki Swift Sport. Jednu polovinu auta dostal na starosti redaktor magazínu Anders Richter, tu druhou voskoval Brian Madsen, majitel známého dánského autoservisu Universal Bilpleje.
Laik v akci
Anders Richter čtenářům hned na začátku přiznal, že auto voskuje poprvé v životě, v minulosti vždy využíval služeb profesionálů. A tak mu nezbylo, než dodržovat instrukce na vosku. Ten byl mimochodem pro oba účastníky experimentu stejný. Pokyny pro aplikaci vosku nicméně zněly poněkud vágně:
- Nejprve použijte čistič laku s abrazivními prvky. Ten je tekutý a musí být nanášen krouživými pohyby.
- Čistič laku smyjte vodou a počkejte, než lak oschne.
- Naneste vosk a roztírejte jej stejnými pohyby jako předtím čistič laku.
- Když vosk zaschne, začněte auto obrušovat. V případě potřeby použijte tenký hadřík či kreditní kartu.
Rychlejší a levnější
Redaktor během experimentu pracoval rychleji než jeho konkurent, což podle svých slov nečekal. Zatímco Richter už začal s nanášením vosku, Madsen se stále ještě věnoval čištění laku a ztrátu začal dohánět až při leštění. I tak byla polovina auta, kterou měl Richter na starosti, navoskovaná dříve. Richter při tom také spotřeboval o trochu méně čistidla i vosku a rozhodně by ušetřil také na práci profesionála, která je v Dánsku výrazně dražší než u nás.
Profesionál v akci
Madsen už v oboru pracuje více než 25 let, a tak se řídí především svými bohatými zkušenostmi, instrukce si nečte. Pracuje metodičtěji, začíná u okýnek a používá také roztok na odstraňování zaschlých nečistot vlastní výroby, což by bylo možné považovat v rámci tohoto experimentu za neférové. Ale protože Madsen stejný roztok používá běžně, nakonec mu jej přihlížející redaktoři povolí i tentokrát.
Leštící stroj
Na rozdíl od svého soka může pochopitelně Madsen použít i stroje, které má běžně v dílně, například leštící stroj. Jeho hlavní devízou není rychlost, ale kvalita a rovnoměrnost. Jen na střeše s ním pracuje déle než Richter na celé své polovině vozu. Nakonec auto navoskuje a při tom znovu používá leštící přípravek. Kromě toho má celou sadu profesionálních hadříků z mikrovlákna a pár dalších drobných vychytávek.
Jak to celé dopadlo
Mezi práci odvedenou amatérem a profesionálem je i po vizuální stránce velký rozdíl. Richterova polovina je na první pohled lesklejší, ale prakticky všechny škrábance a vady laku jsou stále viditelné. Profesionálně navoskovaná část je stejnoměrná, škrábance i drobné ranky zmizely. Povrch je navíc perfektně hladký, a tak by měl vydržet výrazně déle než nedokonalá práce, kterou odvedl Richter. Ani Madsen však nedokázal zamaskovat větší prohlubně.