Lak na nehty jako součást nepovinné výbavy automobilu

Levná, rychlá a efektivní oprava laku neexistuje, buď jedno, nebo druhé. Dá se ale sáhnout po lahvičce s lakem na nehty.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Auto Šerý
                   

Rovnou k věci, proč řidiči používají lak na nehty? Předem je třeba upozornit, že se nejedná o osobní estetiku. Motoristé mohou dnes používat lak na nehty jako rychlou a levnou alternativu k drahým přípravkům. Smyslem není péče o vlastní vzhled, ale o vizáž automobilu. Problematika nesouvisí s ženami, které laky používají asi převážně – nic proti mužů s lakovanými nehty, ať už to dělají z jakéhokoli důvodu.

Lak na nehty není pro motoristy neznámou pomůckou

Pokud zjistí řidič, že jeho automobil utržil drobné šrámy, může sáhnout po laku na nehty jako nejrychlejším a nejlevnějším korekčním prostředku. Redakce provedla rychlý průzkum mezi čtenáři, ale také oslovila partnerské autoservisy a lakovny s jednoduchým dotazem. Otázka směřovala na osobní zkušenost s poškozenou karoserií ošetřenou lakem na nehty.

Překvapivých deset procent oslovených motoristů uvedlo, že skutečně lak na nehty někdy na své auto použilo nebo o tom uvažovalo. Asi pětiprocentní zkušenost z podomácku opravovaných oděrek na autech pak reportovaly autoservisy a autolakovny. Nejde tedy o fenomén, který by byl vyloženě ojedinělý.

Myšleno tak, že lak na nehty používají i muži. Podle historických pramenů si lidé, ne ženy, ale skutečně i muži, lakovali nehty už v dobách starověkého Egypta. Výraz „lakování“ není přesný, v té době se nejednalo samozřejmě o lak, šlo o barvení nehtů hennou. Nepovinná výbava pak může směle lak na nehty zahrnovat.

Lakování nehtů je staré tisíce let. Lakují se i auta

Nebo různými barvivy založenými na barvivech rozpuštěnými v tucích. Jiné zdroje říkají, že k barvení nehtů docházelo ještě dříve na území východní Asie. V sedmnáctém století pak byla technika změněna, praktikovalo se vstřikování barviv do nehtových lůžek, což pak vedlo k růstu barevných nehtů. Lak na nehty v moderním pojetí, jak jej vnímáme dodneška, se datuje svým počátkem do roku 1917. Tehdy byl prezentován první červený a růžový odstín.

Pak nastal rychlý rozvoj a od roku 1920 byly, převážně v lékárnách a drogeriích, laky na nehty prodávané masově. Druhá světová válka pak výroby narušila, přinutila výrobce k hledání nových alternativ a využívání nových látek. Dnešní laky na nehty jsou poměrně levné, lahvička stojí řádově pár desítek korun u té nejlevnější značky.

Škála odstínů je pestrá a široká, téměř neomezená

Škála odstínů je téměř nekonečná. Nejpopulárnější jsou asi stále odstíny červené, ale lze najít i velmi speciální laky s různými příměsemi, třpytkami, částečky kovu. Nabídka vlastně kopíruje sortiment lakoven a prodejen zaměřených na prodej laků na karoserie. Byť je postup lakování automobilu od nanášení laku na nehty velmi odlišný. Lakování dílů či celé karoserie automobilu v rámci opravy je poměrně složitý a komplexní proces.

Zahrnuje čistění karoserie, broušení, odmaštění. Pak se na díl nanáší základní nástřik. A podle druhu laku pak v několika vrstvách barevní část, která se pak lakuje. Popřípadě jsou zde ještě jiné postupy. Tak jako tak to není o tom, že by přišel lakýrník s plechovkou a štětcem a díl jen tak „přemázl.“ S lakem na nehty je to ale přesně naopak. Během jízdy dochází ke kontaktu automobilu s mnoha ostrými kamínky, v zimě s kusy tvrdého ledu, po zimě se štěrkem.

Lakování je složité, opakem je jeden tah štětcem

To vše, pokud narazí v rychlosti do karoserie vozu, může odštípnout kus laku, vytvořit škrábanec. Někteří „zkušení“ řidiči, když objeví na kapotě šrám, nespěchají do lakovny, ale do drogerie. Snaží se zamaskovat poškození levně právě lakem na nehty. Vyberou si ten nejbližší odstín svému autu a pak, přímo štětečkem vsazeným do víčka lahvičky, přetřou kolizní místo.

To je vše, nic dalšího se nekoná. Ti kutilové, kteří se snaží postupovat sofistikovaněji, pak po zaschnutí místo pečlivě rozleští. Proti takovému postupu se dá samozřejmě poměrně kompetentně oponovat. Profesionální ošetření oděrky na kapotě automobilu probíhá jinak. Není nepodobné postupu, který byl zmíněn výše v odstavci o lakování. Pokud motorista nechce přímo lakovat, existují profesionální korekční tužky, které lze aplikovat na škrábance.

Lak na nehty je amatérský, ale lepší než žádný

U určitých typů poškození laku se dá takové místo šetřit rozleštěním bez nutnosti nanášení jakékoli barevné vrstvy. Nicméně, je zde jeden hlas, který mluví nesporně pro použití laku na nehty. Než aby nechal majitel vozu poškození neošetření, hlavně v případě, kdy rána pronikla přímo na kov, je lepší zatřít místo lakem na nehty. Na nějakou dobu tak dojde k preventivní ochraně před korozí. Nevkusný vzhled bez správného odstínu je pak menším zlem.

Mezi domácími automechaniky a kutily jsou slyšet hlasy, že by lak na nehty měl být součástí nepovinné výbavy. S tím se nedá nesouhlasit. Může se hodit a výše uvedený článek je toho důkazem. Kromě toho lak může posloužit, bez ohledu na barvu, namísto lepidla. Nebo také může zacelit drobnou prasklinu, například na hadici. Motorista by se na lak na nehty neměl dívat jako na kosmetický doplněk pro ženy, pak jistě docení jeho univerzální použití.

Jak opravujete šrámy na karoserii vy?

Zdroj: Mazda
Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články