Několikrát avizovaný návrat slavné italské značky by se nyní mohl definitivně podařit. A jestli mají přijít skvosty podobné Stratosu, tak vzkazujeme do Itálie: už aby to bylo!
Italská Lancia v posledních letech nezažívala zrovna návaly euforie a optimismu, velmi mírně řečeno. Jediný model, který opustil výrobní linky, byl malý Ypsilon, a to ještě s určením jen pro domácí trh. Mnoho jiných automobilek by to za podobné situace dávno „zabalilo“. V dnešní hyperkonkurenční době, kdy se do Evropy dobývají čínské firmy s diskontními cenami svých produktů, vypadá takový „výrobní model“ jako čiré šílenství. A přesto ho čeká zářná budoucnost. Pojďme se na to podívat společně.
Stellantis s oběma „Italkami“ počítá
Lancia se (spolu s podobně, byť v menší míře „postiženou“ Alfou Romeo) po vstupu do koncernu Stellantis naštěstí dočkala alespoň „mentální podpory“ a ujištění, že její desítky let dlouhý odkaz nebude zapomenut, a koncern z ní vybuduje opět prosperující sebevědomou značku s adekvátním portfoliem. Čekání na první reálné kroky bylo sice dlouhé, ale stálo za to. A asi není s podivem, že první koncepty a vize reflektují jeden z nejvíce kultovních modelů za celou historii italského výrobce – supersportovní Stratos.
Lancia již 15. dubna tohoto roku představila vizi nového modelu – zatím pojmenovaný jako Lancia Concept – před jeho oficiální a úplnou premiérou. Z toho mála, co je zatím dostupné, můžeme opravdu soudit, že inspirací byl Stratos. Navíc tvarově velmi úzce souvisí s designovou kreací Pu+Ra Zero, která byla odhalena v listopadu loňského roku. Generální ředitel Lancie Luca Napolitano pak k novému konceptu dodal, že se jedná o první ze série dalších modelů. A jako první chcete mít absolutní „bombu“, to dá rozum.
Poněkud střízlivěji vypadá nová generace Ypsilonu, která na trh přijde v roce 2024. Současný model se prodává od roku 2011 a je jedním z nejdéle běžících modelů, které se stále prodávají v automobilovém průmyslu. Navzdory několika faceliftům a technickým vylepšením je to stále městský vůz, který sdílí svou platformu s Fiatem 500 a Pandou, vyvinutými již v roce 2003. Po nové Ypsilonce bude v roce 2026 následovat nový vlajkový model, a o dva roky později elektrický nástupce Delta.
Vzkříšení Lancie bude skvělé. A přijde zřejmě opravdu brzy.
Blýská se tedy opravdu na lepší časy? Vypadá to tak. Stellantis není „partička nazdárků“, jde o jednoho z největších výrobců automobilů na světě. A celé fungování má pochopitelně zaměřené na zisk a prosperitu, jak také jinak. Pokud tedy on značce věří a má pro ni jasně určené místo ve svém portfoliu, dá se předpokládat, že tomu tak skutečně bude. A nás čekají další skvělé modely z Itálie. Jak to vidíte vy, povede se Lancii nakonec opravdu vzkřísit? Dejte nám vědět do diskuze pod článkem, děkujeme!