Lancia otevírá novou kapitolu a představuje pokrokové logo. V plánu je i nová Delta, zkusí překonat Integrale EVO

Lancii se pod křídly koncernu Stellantis blýská na lepší časy, v plánu je crossover i nová Delta. Nové logo odkazuje na minulost a současně vstupuje do budoucnosti, jaká bude?

i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
i Zdroj fotografie: Lancia
Dalších 21 fotografií
Dalších 21 fotografií
                   

Nemusíte být zrovna fanda italských aut, aby jste alespoň někdy v životě zaregistrovali Lancii. Tedy, pokud vám je aspoň něco přes dvacet. Protože téměř tolik let už italská (nebojím se napsat kultovní, byť tímto slovem jinak šetřím) značka jenom paběrkuje. Při životě jí udržuje malá Lancia Ypsilon, kterou Italové stále nadšeně kupují. A troufnu si tvrdit, že i s notnou dávkou národní hrdosti a patriotismu. Je jim zřejmě jasné, že kdyby nekupovali, je osud Lancie dávno zpečetěn. A to by byla ohromná škoda.

Sportovní úspěchy, o kterých se většině automobilek ani nezdá

Protože pokud vám tedy je opravdu něco přes dvacet, mohli byste si (pravda, občas trochu matně) vybavit úspěchy, kterých Lancia dosáhla například v rallye, při kterých jako podle pravítka nakreslená Delta Integrale sklízela vavřín za vavřínem a nechala vzniknout legendě. Jak jinak nazvat situaci, kdy za tuto „starou“ Deltu v zachovalém stavu zaplatíte opravdu nekřesťanské peníze, pokud jí tedy vůbec seženete. Chtěli byste verzi EVO II a ideálně s „válečnými“ polepy Martini Racing? Volejte raději předem bankéři.

iZdroj fotografie: Lancia

Přitom nová Delta je v několika verzích dostupná za pár set až pár tisíc euro, můžete si vybrat, jakou chcete. Jinými slovy se tomu říká „nepřekonat svého učitele“. Sportovní sláva Lancie končila někdy před 35 lety, ta technická naštěstí ještě chvíli vydržela a dala vzniknout takovým skvostům, jako je Thema 8.32 s motorem z Ferrari nebo Kappa Coupé s třílitrovým šestiválcem Busso a charismatem, tekoucím z toho motoru po litrech s každým novým sešlápnutím plynu (Kappu sedan měl mimochodem i Václav Havel a miloval ji).

Na seznamu fanoušků Lancie jsou nejznámější osobnosti 20. století

Úplný konec by tak byl velmi smutný, na značku založenou již v roce 1906 Vincenzem Lanciou a mající na svém kontě mnoho pokrokových řešení, například první samonosnou karoserii. A ještě bohatší seznam významných osobností 20. století, které Lancii vlastnili a užívali, od Remarqua přes Hemingwaye po Gregory Pecka, od Jeana Paula Belmonda přes Brigitte Bardot nebo Garyho Coopera. Co je to ale platné, když se nabídka modelů postupně zmenšovala, až zbyla jen „Ypsilonka“? Ta automobilku neuživí.

iZdroj fotografie: Stellantis

Popravdě jsem poslední dobou už ani nedoufal, že by se tento stav mohl jakkoli změnit, a pod křídly Stellantisu jsem se obával spíše osudu Saabu, než znovuzrození legendy jménem Lancia. Jaké překvapení tedy bylo, když před časem Stellantis vydal prohlášení, v němž zaručuje budoucnost jak Alfy Romeo, tak Lancie. Nezbývá, než smeknout. Je pravdou, že nové obzory elektromobility skýtají nové obzory marketingu i technických řešení, kdy se dá minulost zcela „zapomenout“ a začít s čistým listem „nanovo“. Obskurně pojmenované čínské značky bez historie (nicméně se skvělými auty současnosti) jdou příkladem.

Věděli jste, že:

  • prezident Václav Havel měl Kappu s motorem 2.0 Turbo o výkonu 155kW, a byl z ní zcela unešen?
  • Lancia Stratos měla dvoulitrový šestiválec, původně určený pro Ferrari Dino?
  • Erich Maria Remarque věnoval Lancii Dilambda, se kterou prchnul z Německa do Francie, celou povídku?
  • V Lancii 037 Rallye svého času závodil i Walter Röhrl?
  • V malé Lancii Ypsilon byla prvně použita umělá kůže, tzv. Alcantara?
  • Tmavě modrou Lancii Kappa měl jako svoje služební auto i prezident celého koncernu Fiat, „Gianni“ Agnelli?
iZdroj fotografie: Lancia

A jen několik dní stará je zpráva o novém logu a konkrétnější budoucnosti značky. Logotyp je vyvedený v hliníku a je opravdu krásný, vrací se ke tvarům plachetnice, současně zcela soudobým řezem písma dává najevo, že se vstupuje do nové éry 21. století. Nádhera. Svislá čára vlevo („stěžeň“ plachetnice) je přitom inspirována znakem z roku 1957. Grafikům se tedy práce povedla, jak to vypadá s plány a novými modely? V roce 2024 přijde pravděpodobně poslední „Ypsilonka“ (daň za nereálnou situaci pro výrobu malých automobilů)

A bude poprvé hybridní, stejně jako plně elektrická. Bude tedy jedním z několika mála malých, plně elektrických aut, pokud nepočítáme Corsu a její sourozence z vlastní stáje Stellantisu. Po Ypsilonce přijde v roce 2026 elektrický crossover (doba si žádá tyto „univerzály“) a o dva roky později nová Delta. Opět plně elektrická, pochopitelně. Můžeme se konečně těšit na důstojný comeback, nebo se bude Delta a s ní i celá Lancia dále trápit? Nechme se překvapit. Stellantisu však nelze než držet palce za snahu o záchranu legendy. Tedy to, co GM se Saabem kdysi naprosto nezvládnul. Snad to nyní bude lepší.

Galerie

Dalších 21 fotografií
Dalších 21 fotografií

Máte zkušenost s vozy Lancia?

Zdroj: Lancia
Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články