Leasing elektromobilů v ČR a EU krachuje, firmám hrozí bankrot. Co s auty? Elon Musk má jako poradce prezidenta řešení

Krize elektromobility v Evropě se pochopitelně propisuje i do krátkodobých či dlouhodobých pronájmů. Půjčovny se zbavují Tesly. A Elon Musk? Ten možná ještě zlevní.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nevím, jak jste to viděli vy, ale mně osobně ještě před několika lety přišlo, že jiná budoucnost než ta elektromobilní v podstatě ani není možná. Alespoň tak vypadala většina článků z oboru. Ekologické, moderní, progresivní – automobilky i vlády se předháněly v tom, kdo nabídne lepší dotace, výhody a daňové úlevy. Jenže teď se karta obrací. Leasingové společnosti bijí na poplach. Z jednoho jednoduchého důvodu, který jsme na stránkách AutoŽivě.cz popsali již nejednou. Pojďme se na to tedy podívat znovu a společně.

Na leasingové společnosti a autopůjčovny dopadla krize elektromobility jako první

Firmy, které se specializují na operativní leasing, neboli česky roztomile zkráceno „operák“, začínají počítat ztráty. Elektromobily, jež nakoupily a po několika letech provozu chtěly prodat, mají nyní daleko nižší hodnotu, než se původně předpokládalo. Celkem pochopitelně, dojezdy se prodloužily a starší modely morálně zastaraly dříve, než kdokoli čekal. Problém to je tak velký, že některé společnosti přiznávají, že s financováním elektromobilů možná budou muset úplně skončit.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Nejde přitom o nějaký konspirační výkřik odpůrců elektrifikace dopravy. Podle zjištění agentury Reuters už firmy varovaly jak automobilky, tak regulační úřady, že pokud se nezpomalí tempo přechodu na elektromobilitu, mohly by je narůstající ztráty existenčně ohrozit. „Kdyby na nás byl vyvíjen příliš velký tlak, abychom šli do elektromobility ještě rychleji, naši akcionáři by řekli ‚nebudeme riskovat‘ a z trhu bychom odešli,“ řekl šéf společnosti Ayvens Tim Albertsen. Jeho firma spravuje v Evropě přes 3,4 milionu aut, z nichž 10 procent tvoří elektromobily.

Současná situace na trhu dává jeho slovům za pravdu. Cena ojetých elektromobilů klesla oproti předpandemické době v průměru o 25 %, zatímco tradiční spalovací auta na hodnotě naopak získala – o zhruba 15 %. Tento propad se už citelně podepisuje na finančních výsledcích velkých hráčů v oboru. Například americká autopůjčovna Hertz oznámila, že na prodeji 20 000 elektromobilů tratila 150 milionů dolarů (přes 3 miliardy korun). To nejsou úplně drobné. Německý Sixt zase přiznal, že nižší zůstatková hodnota elektromobilů ho připravila o 40 milionů eur v zisku za rok 2023.

Zdražení, které nikdo nechce zaplatit. Pochopitelně

Jak se s tím půjčovny a leasingové společnosti vyrovnávají? Přirozeně – zdražením. Cena operativního leasingu na elektromobily šla prudce nahoru, což jejich atraktivitu dál snižuje. Data z německého think-tanku CAR Center Automotive Research ukazují, že zatímco v roce 2021 se elektromobil v ceně 45 000 eur (1 125 000 korun) dal pořídit na leasing za 284 eur měsíčně (7 100 korun), dnes už je to 621 eur (15 525 korun). Pro srovnání: ekvivalentní auto se spalovacím motorem stojí v leasingu 468 eur měsíčně (11 700 korun), tedy méně než před třemi lety.

Němcům došla trpělivost s elektromobily a „zařízli“ dotace ze dne na den. Je čas elektrické šílenství ještě zastavit? Průšvih je to i tak kolosální

A k tomu všemu mizí státní dotace. Mnoho evropských zemí postupně ruší nebo výrazně omezuje pobídky na nákup elektromobilů, což ještě více podkopává jejich prodejnost. Výsledek? Zájem o elektromobily, který raketově rostl, se teď propadá. Firmy, jež na ně vsadily, začínají přehodnocovat své strategie a leasingové společnosti se obávají, že pokud se trh rychle neustálí, budou muset elektromobily z nabídky výrazně omezit nebo úplně stáhnout. Což by byla další „rána osudu“ pro již tak těžce zkoušené výrobce.

Elon Musk (a Tesla) páchají sebevraždu v přímém přenosu

Což je navíc umocněno aktuálním vývojem kolem Tesly, respektive jejího spolumajitele Elona Muska. A nezájmem o jeho vozy v půjčovnách. I zmíněný Hertz se horko těžko zbavuje Modelu 3, jichž měl tisíce ve své flotile. Z jednoduchého důvodu: nikdo si je nechtěl půjčovat. A také je nikdo nechce kupovat. Speciálně nyní, když se od Tesly odvrací i její dosavadní příznivci a firma počítá ztráty v desítkách procent. Dost možná bude muset Elon Musk ve finále opět zlevnit. Jinak přenechá pole konkurenci.

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Jinými slovy – zdá se, že éra bezstarostného rozmachu elektromobilů je u konce. Pomalu (nebo možná také docela rychle) bude vystřídána, nastává doba tvrdých ekonomických rozhodnutí a pro mnohé hráče v oboru to nebude příjemná změna. Jak to vidíte vy? Pořídili byste si elektromobil na operativní leasing? Napište nám do diskuse, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články