„Jel jsem po silnici za kamionem, prožil jsem peklo,“ varuje čtenář další české řidiče

Jak se zachovat v případě, že vám na auto spadne kus ledu od vozidla jedoucího vpředu? Možností není mnoho, ale něco se dělat dá.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Jak moc je nebezpečné nečistit auta v zimě od ledu a sněhu? Hodně. Nejde jen o to, že řidič se sněhem nebo zamrzlým čelním sklem nevidí. Riskantní jsou i kusy zmrzlé vody, které odpadávají na ostatní vozidla. Své o tom ví čtenář Mgr. Tomáš Jankovec, který nám 28. 12. 2023 poslal do redakce e-mail. My jsme se rozhodli po přečtení zveřejnit jej v plném rozsahu. „Jel jsem po silnici za kamionem,“ popisuje svůj zážitek pan Jankovec.

Led na čelním skle je nejen nepříjemý, ale hlavně nebezpečný

 „A najednou z jeho návěsu spadl kus ledu.“ Bohužel pro našeho čtenáře, na sklo a kapotu jeho osobního auta. „Byla to hrozná rána, ten ingot měl snad metrák,“ vzpomíná čtenář Jankovec. Led poškodil nejenom kapotu, kterou promáčkl, ale rozbil i čelní sklo. „Řidič o ničem nevěděl, nepodařilo se mi ho nijak zastavit,“ popisuje věc dále pan Jankovec. Poškozený řidič nedokázal blikáním a troubením dát řidiči nákladního auta najevo, co se stalo. 

iZdroj fotografie: Mgr. Tomáš Jankovec pro AutoŽivě

„Měl jsem smůlu, auto nebylo pojištěné,“ stěžuje si pan Jankovec. „Mám jen povinné ručení.“ Pan Jankovec pak dále řešil, jestli je schopen dostat nějaké odškodné z řidiče. „Bohužel nemám jeho SPZ, měl ji zablácenou od sněhu,“ pokračuje čtenář. „A stejně by prý pojišťovna nic nedělala, ani v případě, kdybych auto opravdu zastavil a řidič kamionu souhlasil s tím, že od jeho vozu odpadl kus ledu.“ 

Největším nepřítelem řidiče v zimě není sníh, led ani sůl. Voda je to, na co si dávat skutečný pozor

Pan Jankovec totiž prý celou věc konzultoval s pojišťovacím odborníkem a ten mu řekl, že by měl stejně smůlu. Argumentem proti plnění by prý jistě bylo to, že řidič kamionu nemohl vidět, že kus ledu spadl z jeho auta. Tudíž by „jeho“ pojišťovna nesouhlasila s plněním. Palubní kameru, kdy by měl incident nahraný, pan Jankovec neměl. Ted už ji prý má, ale to mu není nic platné. Kamera nicméně zachytila jinou situaci podobného rázu.

Žádný záznam, žádný důkaz, žádní svědkové. Smůla pro řidiče

Jak je patrné z policejní nahrávky, je to nepříjemné a nebezpečné. Je třeba opětovně připomínat řidičům, že než v zimě vyrazí s vozidlem do silničního provozu, musí z vozidla odstranit sníh, led a jiné nečistoty. Jak ty, co brání výhledu, tak i takové, které mohou odletět a ohrozit ostatní účastníky silničního provozu. Velmi důležité je také očistit obě registrační značky, jak vpředu, tak i vzadu. Někteří řidiči nákladních, ale i osobních aut svá vozidla před jízdou neočistí. Následně pak policisté vyšetřují s tím související dopravní nehody.

Pan Jankovec tedy mohl či měl zavolat policii. Je ale otázkou, co ta by vyšetřila a jak by případ uzavřela. Jakkoli celý nehodový děj bývá někdy otázkou pouhých dvou sekund, následky mohou být katastrofické. Ale důkazní materiál je nestálý. Najít ve sněhu a ledu kolem silnic kus sněhu a ledu, to je leckdy nemožné. Navíc pokud svítí slunce a roste teplota, pak důkazy začnou tát, měnit tvar.

Zima přináší řidičům řadu nečekaných výzev a problémů

Zákon o provozu na pozemních komunikacích v § 5 odst. 2. písm. I), j) říká, že řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran. A že řidič nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Motoristé na to ale často nedbají. Přestože jim hrozí pokuta až 2 000 korun. Možné následky na ostatní řidiče jim zjevně vůbec nedocházejí.

Co byste dělali vy v situaci pana Jankovce?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články